شورای شهر در انتظار لایحه ساماندهی «دستفروشان نوروزی» / ضرورت غربالگری دستفروشان سطح شهر

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به ساماندهی دستفروش های سطح شهر در آستانه خریدهای نوروزی شهروندان اظهار کرد: هفته گذشته جلسه ای در این مورد برگزار و موارد مختلفی از جمله موارد ترافیکی بررسی شد. نکته قابل توجه این است که تا کنون لایحه شهرداری تهران در مورد نحوه ساماندهی دستفروش ها در آستانه خریدهای نوروزی ارایه نشده است.

وی با تاکید بر این که دستفروش ها باید غربالگری شوند، خاطرنشان کرد: تمامی افرادی که به دستفروشی می پردازند افرادی نیستند که نیازمند محسوب شوند بلکه برخی به صورت تفننی و برخی نیز به عنوان جزئی از مافیای دستفروشی به فعالیت می پردازند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر با اشاره به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و مواجه با تورم و 8 میلیون نفر بیکار در کشور اذعان کرد: نباید اجازه داد برخی از افرادی که از طریق دستفروشی ارتزاق می کنند با سختی مواجه شوند لذا با غربالگری می توان ساماندهی و کمک های لازم را به سمت نیازمندان واقعی سوق داد.

شاکری با بیان این که مواردی همانند دستفروشی در وضعیت فعلی کشور به عنوان مسکن مقطعی است، عنوان کرد: وظیفه شهرداری این نیست که بار وزارت صنایع یا کار را در نظارت بر دستفروش ها انجام دهد. بنده یکی از معترضان نسبت به این موضوع هستم که شهرداری بار سایر دستگاه ها و سازمان ها را به دوش نکشد.

وی ادامه داد: با توجه به این که وزارت کار و نیز وزارت صنایع مسئولیت هایی در این حوزه بر عهده دارند می توان گفت ساماندهی کامل این موضوع تحت امر شهرداری نیست و عملا چرخه ساماندهی اساسی منتفی می شود.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که غربالگری می تواند منجر به کاهش تعداد دستفروشان شود اظهار کرد: در این صورت افرادی که سالانه به پرداخت بیمه، عوارض و مالیات می پردازند وبرای روشن نگاه داشتن چراغ مغازه خود هزینه هایی را بر دوش دارند، متضرر نمی شوند. زیرا در صورت ادامه این روند مغازه دارها تبدیل به دستفروش های جدید می شوند.

لیلا موسوی نسب