دولت مقصر کاهش نرخ استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت/ تامین اعتبار گلوگاه توسعه مترو

گروه اجتماعی_ اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به این که بدهی دولت به شهرداری تهران در سال های گذشته در کاهش توسعه  حمل و نقل عمومی در پایتخت اثرگذار بوده است، اظهار کرد: به دلیل اجرا نشدن بخشی از پروژه ها که تامین بخشی از سهم آن بر عهده دولت بوده شهرداری فشار قابل توجهی را تحمل می کند و نمی تواند خطوط را آنطور که درخور است توسعه دهد.

 

به گزارش افکار نیوز؛ وی با بیان این که اکنون شاهد فشردگی برخی از خطوط فعال مترو هستیم، گفت: طبیعی است که این امر در کاهش تمایل مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو نیز اثرگذار است.

 

شاکری با بیان این که با وجود فشردگی موجود در خطوط به دلیل کسری ناوگان شاهد کاهش حجم حمل مسافر هستیم، گفت: این موضوع باعث می شود با وجود هزینه هایی که می شود و به دلیل این که نمی توانیم قیمت بلیت را افزایش دهیم، مترو نتواند بخشی از هزینه های خود را تامین کند این در حالی است که سهم دولت از بلیت مترو نیز پرداخته نمی شود.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران عنوان کرد: از دید ما به عنوان اعضای شورای شهر دولت باید حتی برای کاهش قیمت بلیت  کاهش فشار بر مردم باید سوبسید ارایه دهد اما سهم خود را نیز پرداخت نمی کند. اما از ناچاری است که ما بخش عمده ای از سهم شهروندان از قیمت بلیت مترو را دریافت می کنیم.

شاکری با اشاره به این که گلوگاه توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی در تهران کمبود اعتبار است، اظهار کرد: زمانی که دولت در پروژه هایی همانند مترو باید 50 درصد سهم خود را بپردازد به این معنی است که اگر شهرداری 100 کیلومتر می سازد دولت نیز باید 100 کیلومتر بسازد اما در هیچ سالی این اتفاق نیفتاده و این موضوع منجر به عقب ماندگی توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شده است. بر اساس بودجه ای که در شورای شهر تصویب شده است مترو کسری بودجه ای ندارد و تنها کسری اعتبار مترو پایتخت بدهی دولت است که پرداخت نمی شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که مردم این عقب ماندگی را از چشم حاکمیت می بینند، گفت: هر یک کیلومتر مترو همراه با ایستگاه ها و تامین واگن برابر با 240میلیارد تومان است. تصور کنید که چه فشاری را برای توسعه خطوط بر دوش شهر است و با نپرداختن سهم دولت چه ضربه ای به توسعه خطوط مترو می خورد. مردم گلایه مند می شوند و این را از چشم مسئولان می بینند.

توسعه حمل و نقل عمومی؛ شاه کلید کسب رضایت مردم

وی در پایان با اشاره به این که شاه کلید کسب رضایت مردم توسعه حمل و نقل عمومی است، خاطرنشان کرد: این موضوع منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز می شود و در واقع با حل یک مشکل سه مشکل عمده کلان شهرها برطرف می شود.

 

لیلا موسوی نسب