نداشتن نگرش مثبت از زبان دانش آشتیانی

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دیدار نوروزی خود با کارکنان دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک سال 96 و تقارن آن با ماه مبارک رجب اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال 96 به عنوان سال تولید و اشتغال، آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان می‌توانند در اشتغال و تولید نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

وی با تأکید بر نقش کلیدی نیروی انسانی در تولید و اشتغال خاطر نشان کرد: با تمرکز و پرداخت مناسب به مسئله نیروی انسانی می‌توان گفت این معضل قابل حل است. در کشوری که نیروی انسانی کارآمد داشته باشد تولید نیز با کیفیت و قابل رقابت خواهد بود و امروز برای رقابت در بازار جهانی باید به نیروی انسانی بها داد.

وزیر آموزش و پرورش، تربیت نیروی انسانی کارآمد را مرتبط با آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: ما باید در آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی خوب کاری کنیم که دانش آموز پس از فارغ التحصیلی از دوره دوم متوسطه، آمادگی بازار کار را داشته باشد و نیازی به سرمایه‌گذاری برای کسب تخصص‌های بالاتر برای تولید و اشتغال نداشته باشد.

وی لازمه آمادگی دانش آموز برای بازار کار را برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش به منظور ایجاد مهارت و شایستگی لازم عنوان و اظهار کرد: معلمان هستند که می‌توانند در فارغ‌التحصیلی نیروی انسانی کارآمد از آموزش و پرورش یاری دهنده باشند.

دانش آشتیانی با تأکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی امر تربیت معلم، افزود: این مسئله در گروی این است که در تربیت معلم، معلمی پرورش یابد که بداند در کلاس درس تنها هدف، آموزش موضوعی نیست.

وی با اشاره به نگاه اقتصاد دانان بزرگ جهان به آموزش و پرورش به ویژه مقطع دبستان در توسعه یافتگی کشور و حرکت در مسیر توسعه، خاطر نشان کرد: در بحث توسعه‌ای، مهم چگونه آموزش دادن است. معلم در کلاس درس باید بداند هدف‌گذاری طرح درس و برنامه درسی چیست؟ و باید مهارت و شایستگی‌ها را در کلاس درس آموزش داده و تمرین کند.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح ارتباط هدف‌گذاری معلم در کلاس درس و تولید و اشتغال گفت: نیروی انسانی کارآمد باید با اعتماد به نفس و متفکر باشد تا نیاز بازار را تشخیص دهد و با آینده نگری و بازار یابی به تولید بپردازد که این جز با نحوه برخورد و آموزش مناسب معلم در مدرسه حاصل نخواهد شد.

احمدی دانش آشتیانی همچنین بر ایجاد نگرش مثبت در جامعه و نقش آن در کارآمدی و تولید تأکید و اظهار کرد: نداشتن نگرش مثبت می‌تواند موجب افزایش نارضایتی و بی‌انگیزگی در جامعه شود که خود ناشی از شیوه تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش داشتن نقش موثر در تولید و اشتغال را نیازمند زمان دانست و تصریح کرد: اهمیت نگاه و مأموریت ما به تربیت نسل آینده با این ویژگی در کنار برنامه ریزی‌های دیگر می‌تواند فارغ التحصیلانی به جامعه عرضه کند که بتوانند اشتغال داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این رابطه  این است که با ریل‌گذاری درست، معلمانی تربیت کند که بتوانند در کلاس درس این اهداف را دنبال و پیگیری کنند و وظیفه خود را در پرورش این ویژگی‌ها در دانش آموزان بدانند.