برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس

 حوزه تغییرات محتوای آموزشی «کتاب‌های درسی»، روش‌های ارائه و آموزش مفاهیم درسی از مقولات مهم در حوزه تعلیم و تربیت است بر همین اساس ضرورت تغییر نگرش و توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان بیش از گذشته آشکار می‌شود، هرچند برخورداری از تجربه برای هر معلمی لازم است اما تغییرات عمده در حوزه علوم ضرورت به کار بردن فناوری‌های نوین در فرآیند یادگیری را مشخص می‌کند و این تغییرات می طلبد که معلمان به عنوان پرچمداران حوزه تعلیم و تربیت در جهت تغییر نگرش و ارتقای مهارت‌های خود گام بردارند.

برنامه‌ریزان آموزشی برای تحقق این هدف برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند که یکی از آنها جشنواره الگوهای تدریس است و هدف آن طراحی آموزشی و توسعه الگوهای تدریس مناسبی است که معلمان با به کارگیری‌ آنها می‌توانند ضمن تعمیق فرآیند یادگیری دانش آموزان، مهارت‌های حرفه‌ای خود را نیز ارتقا دهند.

اکبر شیرزادی مسئول برنامه ریزی گروه های آموزشی دفتر متوسطه نظری در رابطه با جشنواره الگوهای تدریس اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت فعالیت‌هایی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تدریس معلم در کلاس درس است و این مسئله می‌تواند در فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان موثر باشد.

وی افزود: اگر تدریس معلم به خوبی انجام شود، دانش آموز دروس را فراگرفته و کیفیت آموزشی در کشور رشد می‌کند اما اگر تدریس‌ها به شیوه سنتی باشند، دانش‌آموزان نمی‌توانند در آینده به خوبی وظایف خود را انجام دهند از همین رو به روز بودن تدریس معلمان یک نیاز ضروری است.

مسئول برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری گفت: ارتباط و تعامل یا رفتار متقابل بین معلم و شاگرد براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد یادگیری و تغییر در رفتار دانش آموزان، تدریس نامیده می‌شود و معلم می‌تواند کلاس درس را در کتابخانه، آزمایشگاه، حیاط مدرسه و طبیعت برگزار کند و صرفا آن را محدود به چهاردیواری کلاس سنتی درس نکند. 

شیرزادی در خصوص الگوی تدریس عنوان کرد: الگوی تدریس چارچوب ویژه‌ای است که عناصر مهمی در آن قابل مطالعه است که نباید از این عناصر غفلت کرد از سوی دیگر روش تدریس، نوع ارائه و اجرای معلم است یعنی او پس از شناخت الگوی تدریس و چهارچوب آن با استفاده از روش تدریس، محتوای کتابهای درسی را به دانش آموزان ارائه می‌دهد و در بحث روش تدریس قدرت مانور دارد.

وی افزود: ایجاد انگیزه یکی از شاه کلیدهای تدریس معلم است و اگر او بتواند ذهن دانش‌آموز را درگیر تدریس کند یادگیری به خوبی اتفاق می‌افتد و اگر معلم در ایجاد انگیزه مهارت داشته باشد می‌تواند تمام حواس و تفکر دانش آموز را درگیر درس کند و پس از آن یاددهی و یادگیری به صورت مناسب شکل می‌گیرد.

مسئول برنامه ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری با اشاره به اینکه درحالت کلی دو نوع روش تدریس داریم، ادامه داد: روش تدریس سنتی و فعال در میان معلمان مشاهده می‌شود که در روش تدریس سنتی، معلم محور است و بار اصلی آموزش برعهده اوست. اما در روش تدریس فعال، دانش‌آموز محور قرار داشته و نقش فعالی را ایفا می‌کند که می‌توان به روش حل مسئله و روش اکتشافی اشاره کرد.

شیرزادی با اشاره به برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس خاطرنشان کرد: این جشنواره با هدف ارائه الگوهای نوین تدریس به معلمان برگزار می‌شود و در تلاش برای ارتقای سطح توانمندی حرفه‌ای آنها هستیم تا اگر تجربه‌ای دارند آن را در اختیار سایر معلمان نیز قرار دهند.

وی ادامه داد: جشنواره الگوهای برتر تدریس دارای سه مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری است و معلمان می‌توانند در هر یک از مراحل تدریس خود را ارائه دهند. در حقیقت جشنواره الگوهای برتر تدریس دارای دو بخش علمی و عملی است که بخش علمی شامل تجربیات تدریس دبیران، تجارب مدیران و ارائه مقالات مرتبط با تدریس است.

مسئول برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری گفت: بخش عملی شامل دو بخش غیرحضوری و حضوری است که در بخش غیرحضوری چند درس انتخاب می‌شوند که براساس آن معلمان از نحوه تدریس خود فیلم گرفته و آن را در قالب سی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند. در بخش حضوری نیز امسال درس فیزیک 1 و فارسی 1 پایه دهم دوره متوسطه دوم انتخاب شده‌اند که معلمان این دروس در بخش حضوری شرکت و نحوه تدریس خود را ارائه می‌کنند.