آگهی های عجیبی که خط قرمزهای مطبوعاتی را رد کردند!
در عصر ارتباطات و درج آگهی های گوناگون در سایر رسانه ها، مشاهده یک آگهی که محتوایی متفاوت دارد اذهان عمومی را برای مدتی درگیر خود خواهد کرد.
 
هر چند ممکن است مدت پردازش به موضوع مورد نظر کوتاه باشد اما همین زمان کوتاه، گاهی زمینه را برای باب کردن مساله ای مهم فراهم می کند. آگهی هایی که به انتشار می رسند باید به دور از هر گونه توهین و تحقیر منتشر شوند.
 
اخیرا در صفحه یکی از روزنامه ها و در بخش استخدام نیروی کار، آگهی با مضمون «به یک کارگر بدون لهجه جهت بریدن پیتزا نیازمندیم» منتشر شده است. مدیر این فست فود معتقد است به دلیل اینکه فرد مورد نظر به طور مستقیم با مشتری سر و کار دارد، نداشتن لهجه او بر میزان سفارش و فروش مجموعه تاثیر دارد.
 
* «تبعیض» سر آغاز شکاف های اجتماعی
 
سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی-اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در سایر امور و روابط اجتماعی حفظ شود.
 
قرائی مقدم جامعه شناس در این باره اظهار داشت: قومیت های مختلف کشور ضمن آداب و رسوم و هویت مستقلی که دارند همواره در مناسبت‌های گوناگون وحدت ملی و جمعی کشور را مدنظر قرار می دهند.
 
وی افزود: سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی-اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در نحوه روابط اجتماعی و مناسبت های ملی از ارزش درخور قومیت ها لحاظ شود.
 
این جامعه شناس گفت: ایجاد تبعیض در پذیرش نیروی کار آن هم به دلیل داشتن لهجه، سرآغاز ایجاد شکاف های اجتماعی میان سایر اقوام می شود و به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود.
 
*قریب به اتفاق تهرانی ها مهاجر و از اقوام مختلف هستند
 
معضل بیکاری یکی از عوامل افزایش مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ از جمله تهران است.
 
قرائی مقدم تصریح کرد: افراد به امید یافتن شغلی مناسب، ادامه تحصیل داده و با صرف هزینه های بالا موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود در مقاطع مختلف می شوند. پس از تلاشی بی نتیجه در شهر خود، راهی پایتخت شده و در طلب شغل مناسب به هر مجموعه‌ای سر می زنند. به این ترتیب هر روز بر تعداد افرادی که به قصد پیدا کردن کار به شهر تهران مهاجرت می کنند افزوده می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: قریب به اتفاق افرادی که در حال حاضر در شهر تهران مشغول به کار هستند از دیگر شهرهای کشور به پایتخت آمده و در واقع «مهاجر» هستند.
 
از استخدام افرادی که لهجه دارند معذوریم/ به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم
 
این جامعه شناس افزود: حفظ کرامت انسانی و فراهم آوردن اسباب آسایش مردم در سایر قومیت ها سبب افزایش همدلی و هماهنگی میان آن ها می شود.
 
 قرائی مقدم موضوع درج آگهی استخدام کارگر بدون لهجه و به ویژه در تهران که شهر حضور افراد با گویش ها و قومیت های مختلف است را نوعی آسیب بر شمرد و تصریح کرد: انتشار چنین آگهی هایی در جامعه امروز، نوعی مکانیسم فرافکنی است که به صراحت می توان گفت فرد آگهی دهنده یک موضوع ساده را به مسأله‌ای پر ماجرا و البته توهین آمیز تبدیل می‌کند.
 
وی افزود: مطبوعات کشور به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی پر مخاطب به ویژه در بخش تبلیغات و نیازمندی ها باید نسبت به انتشار محتوای مناسب در سایر رسانه ها حساسیت بیشتری به خرج دهد.
 
*حفظ کرامت انسانی و حفظ وحدت ملی از ضروریات است
 
مسأله توجه به محتوای آگهی های سفارش مشتریان در مشاغل مختلف، از جمله مواردی است که در برخی از رسانه های پر مخاطب نادیده گرفته می شود و متولیان امر توجه چندانی به آن ندارند.
 
با توجه به تنوع حاکم در فلسفه قومیت‌ها در کشور، موضوعی که باید پس از حفظ کرامت انسانی اقوام مختلف مورد توجه قرار گیرد مسأله توجه به حفظ وحدت ملی است که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر مسئولان است.