با بدهی 14 هزار میلیاردی دولت به تهران چه می توان کرد؟

گروه اجتماعی – معمولا پایتخت با بودجه ای بین 17هزار و 500 تا 18 هزار و 500 میلیارد تومان اداره می شود در حالی که این رقم باید صرف موارد مختلف شود. 

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که سه دولت گذشته تا کنون 14 هزار میلیارد تومان به شهر تهران بدهی دارند.

به گفته علیرضا دبیر،‌ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران مجموع مطالبات شهرداری از دولت‌های گذشته تا کنون  در مجموع حدود 14 هزار میلیارد تومان است؛ مبلغی که با اعطای آن می توان به حل مشکلات جدی پایتخت نظیر تسیهل تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی ، کاهش آلودگی هوا و ... امیدوار بود.

متاسفانه در طول دولت های نهم تا یازدهم همواره بین مدیریت شهری و دولت اختلافاتی وجود داشته و دود حاصل از آن تنها در چشم پایتخت نشینان فرو رفته است زیرا در اثر این اختلافات دولت ها سهم قانونی خود در قبال شهروندان را پرداخت نکرده اند و همین مساله سبب شده تا توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی از برنامه های در نظر گرفته شده، عقب بماند.

برخلاف اظهارات مطرح شده، متاسفانه عزم جدی در میان دولتمردان برای حل مشکلات شهروندان تهرانی به چشم نمی خورد زیرا اگر سرنوشت این شهر برای کسی مهم بود حداقل به مدد افزایش درآمدهای نفتی مورد ادعا پس از برجام و هدفمندی یارانه ها، دولت بخشی از مطالبات شهروندان را پرداخت کرده و شرایط زندگی در این کلانشهر را تسهیل می کرد.

این در حالی است که به گفته چمران رییس شورای شهر پایتخت،‌ اگر 2هزار میلیارد تومان از این 14 هزار میلیارد بدهی معوق دولت به شهرداری در حال حاضر وصول شود، ما می توانیم میزان حمل مسافران متروی تهران را 2 برابر کنیم؛ این اظهار نظر یعنی حل بخش عمده ای از مشکلات شهروندان مترو سوار که روزانه مجبورند دقایق طولانی در واگن های در حال انفجار از جمعیت را سپری کنند.

به اعتقاد چمران، یا با پرداخت بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولت ،‌شهرداری می تواند نسبت به ساخت و توسعه بیش از 120 کیلومتر شبکه مترو اقدام کند. 

چند سالی است که کارشناسان شهری،‌ اعضای شورای شهر و حتی شهروندان نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار اصلی مقابله با آلودگی هوا تاکید می کنند اما متاسفانه در سال های اخیر توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، تبدیل به موضوع اختلاف میان دولت و شهرداری شده و هیچ یک از دولت های اخیر برخلاف ادعاها، سهم قانونی خود را بابت گسترش این شبکه پرداخت نکرده اند و سبب شده اند این بدهی هر سال انباشته شده و اکنون به 14 هزار میلیارد تومان برسد. 

براساس قانون 50درصد هزینه ساخت مترو،  82.5 درصد از هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون شهری بر عهده دولت است که در سال های اخیر دولت به این موارد بی توجه بوده و شهرداری نیز نتوانسته اقدامات موثری انجام دهد در نتیجه شهروندان باید شاهد وضعیت اسفناک حمل و نقل عمومی شهر باشند و از کمبود وسایل نقلیه عمومی رنج ببرند.

شورای شهر حداقل در سال های گذشته به مزایای حمل و نقل عمومی واقف شده به طوری که در چهار سال اخیر این دوره از شورا، اعضا نگاه ویژه‌ای به بودجه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو داشته اند به طوری که در مجموع  این سال ها مبلغ  9064 میلیارد تومان را به مترو اختصاص داده اند که این مبلغ از سال 92 تا 96  روند رو به رشدی را داشته است برای نمونه بودجه مصوب مترو در سال 92 مبلغ 652 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه این مبلغ در سال 96 به 2308 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در مجموع 3695 میلیارد تومان را به اتوبوسرانی و 323.5 میلیارد تومان را به تاکسیرانی اختصاص یافته است که نشان از درک اعضای شورای شهر از مزایای توسعه حمل و نقل عمومی و حل مشکلات شهرمان دارد.

در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری قرار داریم و امیدواریم رییس دولت آینده در قبال شهروندان تهرانی و حل معضلاتی مانند ترافیک،‌ آلودگی هوا و ... تنها به دادن وعده های زیبا و مکرر اکتفا نکند و حداقل اختلافات را با مدیریت شهری و شهرداری کنار گذاشته و دست در دست هم برای حل مشکلات اقدام کنند زیرا شهروندان نجیب تهرانی طاقت خود را در ترافیک های سنگین روزانه ، ازدحام شدید واگن های مترو اتوبوس های مستهلک شهری از دست داده اند و انتظار دارند دولت بدهی خود را برای رفاه بیشتر آنها پرداخت کند زیرا حق مسلم آنهاست که با کمترین مشکلات در شهرشان زندگی و تردد کنند.

 

مهرنوش حیدری