حقوق بازنشستگان کشوری چقدر افزایش می یابد؟
محمود اسلامیان، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در آیین امضای تفاهم نامه معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه تعاون یکی از شاخص‌های اقتصادی است که در قانون اساسی نیز به آن به عنوان یک پتانسیل اشاره شده است، اظهار داشت: از آنجایی که بازنشستگان روزی به عنوان سرمایه‌های کشور بودند که امروز به دلایل اداری از خدمت در نهاد یا سازمان خود معاف شده اند، در نظر داریم از ظرفیت و تجربه آن ها در حوزه هایی که پیش از این در آن مشغول بوده اند بهره‌مند شویم.
 
وی گفت: همانطور که در دنیا نیز این موضوع مطرح است ما هم قصد داریم با تشکیل تعاونی، تسهیل کننده راه آن ها برای ورود مجدد به چرخه اقتصادی کشور باشیم.
 
رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در نظر داریم با همکاری سازمان امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ظرفیتی که در امور تعاون کشور وجود دارد برای کمک به بازنشستگان استفاده کنیم، بیان کرد: ما در این مسیر تنها تسهیل کننده راه هستیم و محور تشکیل تعاونی‌ها بازنشستگان هستند.
 
اسلامیان با تاکید بر اینکه در قالب این تفاهم نامه در تلاش هستیم از دانش فنی و تولیدی بازنشستگان جهت ایجاد اشتغال و راه اندازی مجموعه های اقتصادی اثر گذار باشیم و به علاقه مندان اطلاع رسانی کنیم، مطرح کرد: راه اندازی تعاونی با حضور بازنشستگان منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه ها در کشور می شود.
 
وی با بیان اینکه سیستم های دولتی امکان ظهور و بروز خلاقیت ندارند، گفت: از آنجایی که ما در کشور با مشکل بزرگ بیکاری دست و پنجه نرم می کنیم، به همین جهت راه اندازی این تعاونی ها با استفاده از تجربه بازنشستگان و بر مبنای نیاز وزارتخانه ها امری ضروری محسوب می شود.
 
به گفته رئیس صندوق بازنشستگی کشور تشکیل این تعاونی ها به عنوان یک مدل در کشور می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی باشد. 
 
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه با بازگشت 2 هزار و 400 میلیارد تومان از ترمیم ضایعاتی که پیش از این برای صندوق به وجود آمده بود، در سال 96 منجر به افزایش 18.7 درصدی حقوق بازنشستگان به طور میانگین شده است، اظهار داشت: از آنجایی که میانگین سن بازنشستگی در ایران 50/1 اعلام شده که در مقایسه با دنیا پایین است، به همین جهت استفاده از ظرفیت بازنشستگان در این قالب بسیار مهم است. 
 
اسلامیان گفت: زمانی که افراد متخصص گرد هم می آیند و می توانند با هزینه کمتر خدمات بهتری ارایه کنند، وارد بازار رقابتی هم می شوند، در همین راستا ما هم از خدمات تعاونی های بازنشستگان در صندوق استفاده می کنیم.