فاجعه تمام عیار در نظام دارویی کشور

حمید خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به تاخیر 5 ماه سازمان‌های بیمه گر در پرداخت صورت حساب‌های داروخانه‌های سراسر کشور اظهار داشت: به نظر می‌رسد، هیاهوی انتخابات سبب شده که بیمه‌ها پرداخت مطالبات داروسازان را فراموش کنند.

وی ادامه داد: مطالبات داروخانه‌ها به پنج ماه است. ما از ابتدای سال جاری با این فرض که منافع ملی ایجاب می‌کند که فضای انتخابات ریاست جمهوری را ملتهب نکنیم، نسبت به موضوع طولانی شدن تاخیر بیمه‌ها هشدار چندانی ندادیم وسعی کردیم فضای رسانه ای کشور را از این هیاهو دور نگه داریم ولی به نظر می رسد سازمان های بیمه گر، داروخانه ها را فراموش کرده‌اند.

خیری اضافه کرد: واقعیت این است که داروسازان شاغل در داروخانه‌ها دچار فرسودگی کاری شده اند و حس خوشایندی نسبت به وضعیت حمایت های بیمه ای ندارند. پرداخت مطالبات داروخانه ها یک اصل قانونی است و نیاز به این همه پیگیری و هشدار نباید داشته باشد.

وی افزود: شرایط به گونه ای است که داروخانه‌ها به دلیل ضعف بنیه مالی قادر به پرداخـت بدهی های خود بـه شرکت‌های توزیع دارو نیستند. این در شرایطی است که در واقع این بیمه ها هستند که داروخانه ها را در حرکت گازانبری خود به مرز تباهی کشانده اند.

به گفته خیری، امید داروسازان در حال از دست رفتن است و این برای نظام دارویی کشور یک فاجعه تمام عیار است که داروسازان آن، اینچنین احساس بی پناهی می کنند.

خیری تصریح کرد: برخی از شرکت ها، اعم از فعالین حوزه دارو یا غیر دارو، داروسازان را افرادی بدهکار و بدحساب لحاظ می کنند. این درحالی است که داروسازان، چند برابر بدهی خود، از سازمان های بیمه گر طلب دارند.

وی تاکید کرد: این جفای بزرگی در حق داروسازان است که شان و حیثیت اجتماعی ایشان از سوی سازمان های بیمه گر در حال خدشه دار شدن است.