«پارک ملی کرخه» همچنان در آتش می‌سوزد/ عکس

محمد الوندی درباره علت آتش‌سوزی پارک ملی کرخه که روز گذشته به‌وقوع پیوسته و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: متاسفانه روز گذشته بی‌توجهی تعداد زیادی کشاورزان منطقه در آتش زدن بقایای مزارع گندم باعث آتش‌سوزی گسترده در بیشه‌زار پارک ملی کرخه شد.

وی ادامه داد: عملیات اطفای حریق با ورود خودروهای آتش‌نشانی شهرهای همجوار به‌طور کامل انجام گرفت اما متاسفانه تراکم بالای آتش‌سوزی و به‌جا ماندن اثرات  آن در برخی محدوده‌ها باعث شد تا این آتش‌سوزی امروز نیز  ادامه پیدا کند و حتی گستره آن از روز قبل نیز بیشتر باشد.

 رئیس پارک ملی کرخه تصریح کرد: در حال حاضر عملیات اطفای حریق در پارک ملی کرخه  آغاز شده و تعداد زیادی از خودروهای آتش‌نشانی در محل حریق حضور دارند اما متاسفانه گستره وسیع آتش‌سوزی، اجازه سرعت عمل در خاموش کردن آن را نمی‌دهد.

به گفته الوندی، امروز تراکم آتش در محدوده جغرافیایی پارک ملی بسیار بالا است و در حال حاضر با خودروهای سنگین قصد ایجاد مسیر برای عبور خودروهای آتش‌نشانی را داریم تا عملیات اطفای حریق به‌طور کامل انجام گیرد.

وی درباره اینکه چرا از بالگرد برای اطفأ حریق استفاده نمی‌شود، گفت: در ساعتهای اولیه آتش‌سوزی با مدیران استان برای اعزام بالگرد صحبت کردیم و تاکید داشتیم که وجود بالگرد برای اطفای حریق حیاتی است اما متاسفانه خبری از بالگرد نشد و مجبور هستیم تا حریق را با خودروهای آتش‌نشانی مهار کنیم.

  رئیس پارک ملی کرخه توضیح داد: خوشبختانه تمامی مسئولان منطقه و استان، پای کار هستند و امیدواریم چنین وقایعی در پارک ملی کرخه دیگر به‌وقوع نپیوندد.

الوندی با بیان اینکه روز گذشته (سه‌شنبه) نزدیک به 50 هکتار و امروز(چهارشنبه) نیز 50 هکتار از پارک ملی کرخه طعمه حریق شده است، اظهار کرد: بخشی که طی ساعتهای گذشته دچار آتش‌سوزی شده یکی از نقاط بسیار زیبا و پر از درخت پارک ملی بوده که متاسفانه دچار حریق شده است.

وی افزود: متاسفانه بخش دچار حریق شده پارک ملی در ساعتهای گذشته، دارای ظرفیت زیبایی در گردشگری بوده که جبران آن سخت و زمان‌بر است.

رئیس پارک ملی کرخه با بیان اینکه غالب کشاورزان منطقه که در جوار پارک ملی فعالیت می‌کنند، آگاهی لازم را برای آتش‌ نزدن بقایای مزارع گندم ( کاه و کله) خود را ندارند، متذکر شد: نسبت به عملکرد این کشاورزان که در فصل اردیبهشت تا تیر ماه بقایای مزارع گندم را آتش می‌زنند، اعتراض کرده‌ایم اما آنها به این سنت و رفتار اشتباه خود ادامه می‌دهند.

الوندی تصریح کرد: تاکنون شکایتهایی را از تعدادی از کشاورزان به دادستانی استان ارائه کرده‌ایم اما در حقیقت باید باور این کشاورزان برای آتش‌ نزدن بقایای مزارع تغییر کند.

وی افزود: آموزش جوامع محلی و ایجاد راهکارهایی برای بهبود کشت به همراه جمع‌آوری ضایعات کاه و کله توسط صنایع می‌تواند تاثیرگذاری بسزایی در جلوگیری از ایجاد حریق در پارک ملی کرخه داشته باشد.

رئیس پارک ملی کرخه خاطرنشان کرد: متاسفانه در ساعات گذشته، بخشهای حیاتی پارک ملی کرخه از بین رفته و تعداد زیادی از ماهی‌ها و آشیانه‌های پرندگان نیز بر اثر حریق و حرارت ناشی از آتش‌سوزی از بین رفته است.

گفتنی است، پارک ملی کرخه مجموع بیشه‌زار دو طرف رودخانه کرخه در شهرستان شوش مساحتی حدود 7 هزار و 500 هکتار است و حدود 14 هزار هکتار منطقه حفاظت شده را در بر می‌گیرد.