آیا دویدن برای زانوها مفید است یا مضر؟!

بارها شنیده ایم که دویدن در طول زمان منجر به ساییدگی و آب آوردگی زانوها می شود که این مسئله می تواند منجر به بروز درد مفاصل، آتروز و یا سایر صدمات دیگر شود.اما مطالعه ای که اخیرا در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که ۳۰ دقیقه دویدن در طول روز می تواند باعث کاهش التهاب در مفاصل شود. این مسئله باعث بروز سوالات متعددی می شود که آیا دویدن خطر ابتلا به صدمات مفصلی را افزایش می دهد و یا از آن ها جلوگیری می کند؟

ارتباط دویدن با زانودرد

بر طبق گزارشی که در مجله فیژیولوژی کاربردی اروپا منتشر شد، محققان دانشگاه برینگهام یانگ ۱۵ دونده سالم در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال را به منظور اندازه گیری نمونه مایع مفصلی شان قبل و بعد از ۳۰ دقیق دویدن بر روی تردمیل را به زانوها م بردند. همچنین این نمونه ها در زمانی که آن ها بی تحرک نیز بودند نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت.

محققان انتظار داشتند تا در نمونه های پس از دویدن افزایش مولوکول های متورم کننده مایع زانو را شاهد باشند، اما بر خلاف انتظارشان نتیجه متفاوت بود.

مت سیلی استادیار علوم ورزشی دانشگاه BYU در این باره می گوید: ” بر خلاف انتظار ما، نتایج تحقیقات نشان داد که دویدن برای عضلات زانو مفید می باشد، اگرچه که این نتایج محدود هستند، اما به دلیل نتایج متفاوت از نتایج قبلی حائز اهمیت هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

برخی از محققین دخیل در این مطالعه اعتقاد دارند که نتایج یافت شده بسیار جالب توجه می باشند و با اینکه این آزمایش روی نمونه کوچکی صورت گرفته به منظور شفاف سازی این مسئله که آیا دویدن برای زانوها مفید است و یا می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای زانو شود باید مورد بررسی های بیشتر قرار گیرد.

نتایج این پژوهش پیشنهاد می دهد که دویدن فوایدی دارد که منطقی به نظر می رسد اگر با دویدن کوتاه مدت در مسافت های کوتاه سلامتی بدنمان را از آسیب های احتمالی غضروف و مفاصل محافظت کنیم. البته هنوز مشخص نیست که آیا دویدن در مسافت های طولانی می تواند میزان آسیب های مفاضل را کاملا برطرف کند و یا بیشتر موجب تشدید آن شود؟

همه پژوهشگران متحدالقول اعتقاد دارند که مزایای دویدن از خطر احتمالی عدم دویدن و تحرک نداشتن خیلی بیشتر است. (البته توجه داشته باشید که دویدن باید به مدت های مشخصی در روز و طبق برنامه مشخصی صورت بگیرد) همچنین عوامل دیگری مانند وزن و یا ژنتیک نیز می تواند در آسیب های احتمالی از جمله آرتروز و سایر آسیب ها تاثیرگذار باشند.

البته ضروری است تا به منظور درک کامل خطرات و مزایای دویدن تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. در این میان، می توان با داشتن برنامه منظم دویدن خطر و درد ناشی از مشکلات زانو و مفاصل را کاهش داد.