آیا تهران، شهر سوخته است؟

گروه اجتماعی- تغییر مدیریت در ایران بعد از پیروز شدن یک جناح سیاسی امر ناآشنایی نیست اما آنچه دراین میان مهم است شعارهایی است که کاندیداتورها در زمان انتخابات سر می دهند واز شایسته سالاری واستفاده از همه نیروهای کارآمد حتی نیروهای جریان سیاسی مقابل خود سخن میگویند.

هر چند این موضوع بیشتر در دوران انتخابات مطرح می شود و پس از آن خبری از وعده های داده شده نیست اما در مواردی برخی تغییرها به مثابه تحمیل ضرر و زیان به مردم به شمار می رود.

توسعه شهری و آشنایی با نیازها و ظرفیت های کلان شهری چون تهران مساله قابل تاملی است که به سادگی نمی توان از کنارآن عبور کرد ویا آن را به زد وبندهای سیاسی و جناحی پیوند داد. متاسفانه در حالی که هنوز لیست امید روی کار نیامده تخریب هایی که بوی جناحی وسیاسی می دهد علیه جناح مقابل وجریانی که بیش از ده سال در شهر تهران خدمتگزار بوده است شنیده می شود.

در گفتگوی اختصاصی افکارنیوز با محمد علی پورنیا کارشناس ارشد مدیریت شهری به موضوع دلایل تخریب های مطرح شده پرداختیم و عدم استفاده از مدیران توانمند وکارآمد و بی توجهی به موضوع مهم شایسته سالاری و تبعات آن بر کلان شهر تهران را در شهرداری وشورای شهر پنجم به گفتگو نشستیم که  در ادامه آمده است. 

محمد علی پورنیا  کارشناس ارشد مدیریت شهری با بیان اینکه شائبه دخالت پول در لیست امید خبر خوبی برای تهران نیست گفت: آنچه به نام لیست امید معرفی شد،  لیستی است که به گفته بسیاری حتی مطبوعات و روزنامه آفتاب یزد که صراحتا به این موضوع پرداخته با دخالت پول روی کار آمده و شائبه انتخاب افراد براساس شائبه دخالت پول در آن بسیار محتمل است. رسانه ای شدن این خبر که برخی از کاندیداها برای وارد شدن در لیست امید پول داده اند یا از آنان خواسته شده که پولی بپردازند تا وارد لیست مذکور شوند خبر خوبی برای کلان شهر تهران نیست! متاسفانه باید گفت کاندیدایی که با دادن پول وارد لیست شود و رای بیاورد کاندیدا یا عضو خدمتگزاری برای شهر نخواهد بود.

این  کارشناس مدیریت شهری در ادامه افزود: پر واضح است کسانی که برای نشستن بر کرسی شورای شهر میلیاردی هزینه کرده اند درصدد هستند به هر روشی مبالغ هزینه شده را بازیابی کنند ازاین رو کسانی که به هر نحوی درصدد وارد شدن در شورای شهر بودند و به این دلیل هزینه های سرسام آوری پرداخت کرده اند یقینا شیرینی پول زیر زبانشان مزه کرده و ممکن است درصدد جبران هزینه های انجام شده برآیند.

پور نیا کارشناس ارشد شهری با بیان این موضوع که بسیاری از زیر ساخت های تهران در 12 سال دوران آقای قالیباف از صفر انجام وبه بهره برداری رسید تصریح نمود: از موضوعات مهمی که قابل اعتناست و اتفاقا شورای پنجم وشهردار آینده باید بدان توجه کنند تهران در شرایطی توسعه یافت که دکتر قالیباف تقریبا بسیاری از پروژه ها را از صفر آغاز کرد که از آن میان می توان به ساخت زیر ساختهای مهمی چون تونل رسالت، بزرگراه امام علی ، متروی تهران و توسعه پارکها و فضای سبز است. یقینا توسعه و نگهداری از موارد یاد شده چندان سخت نیست در حالی که ساختن و به بهره برداری رساندن آنها همانگونه که مقام معظم رهبری عنوان کردند کاری جهادی است که توسط شورای شهر چهارم وشهردار محترم به ثمر رسیده است. به هرحال چهار سال اخیر زمان مغتنمی برای شورای شهر و شهرداری است تا آنها نیز به فعالیت جهادی بپردازند و اگر می توانند همانند خدماتی که در طی 12 سال گذشته از صفر شروع و به بهره برداری های کلان وموثری در حمل ونقل شهری و در استفاده از فضای فرهنگی وتفریحی رسیده است آنها نیز پیشگام و موثر باشند و خدماتی همانند شهرداری آقای دکتر قالیباف  به مردم ارائه دهند!آن زمان است که می توان تفاوت فعالیت جهادی با غیر جهادی را به معرض نمایش گذاشت!!

وی با انتقاد به عدم توجه اصلاح طلبان به شایسته سالاری و تبعات آن بر شهر تهران گفت: متاسفانه عملکرد اصلاح طلبان در دوره های مختلف نشان می دهد مبنای کاری آنها نه براساس شایسته سالاری بلکه برمبنای جناح مداری ورفتارها وتوصیه های سیاسی است که ورود چنین تفکری در شورای شهر وشهرداری به ضرر و زیان شهر ومردم است. 

وی درخصوص تغییرات نیروهای کارآمد واهداف پشت پرده احتمالی گفت: موضوع دیگر قابل توجه آن است که اصلاح طلبان درصدد هستند تا با تغییر نیروها برای انتخابات سال 1400کادر سازی کنند. با توجه به اینکه شهردار تهران 180 حکم مستقیم می دهد و هر یک از مدیران کل شهرداری هم بر فرض مثال 5 حکم امضاء کنند تقریبا نزدیک به 2000نیرو برای پیگیری و به ثمر نشاندن اهداف 1400 اصلاح طلبان به کار گرفته می شوند. حتی ممکن است نیروهای جدید به کار گرفته پروژه ها و فعالیت های نیروها ومدیران قبلی را رد کرده واین به معنای تحمیل ضرر وزیان به مردم است.

کارشناس ارشد مدیریت شهری در پایان نتایج عدم استفاده از نیروی کارآمد در شهرداری را اینچنین عنوان کرد: بی تردید عدم استفاده از نیروهای کارآمدی که توانایی و استعداد خود را در توسعه شهری و در شهرداری نشان داده اند ضربه بزرگی بر روند توسعه شهر خواهد بود. جایگزین کردن نیروهای ناکارآمدی که تخصصی در حوزه شهری ؛ آشنایی با فضای شهرداری ندارند و اصلا معنی توسعه پایدار شهری ، شهر خلاق و اداره شهر را بلد نیستند آسیب بزرگی بر شهر و زحماتی است که در طول بیش از یک دهه فعالیت جهادی به ثمر نشسته است.