موثرترین راه برای جلوگیری از دیابت و پوکی استخوان در کودکان

فاطمه نجات‌بخش درباره  فواید شیردهی با شیر مادر در درازمدت اظهار کرد: از جمله فواید شیردهی با شیر مادر از دیدگاه طب نوین می‌توان به کاهش بروز دیابت نوع 2، دیابت نوع 1، بیماری کرون، برخی از انواع سرطانها، آلرژی و ناتوانیهای نورولوژیکی اشاره داشت.

وی افزود: چند ماده معدنی و پیتید در شیر یافت شده که این مواد دارای اثر کاهندگی فشار خون هستند و می‌توانند در زندگی آتی اثرات محافظت‌کننده داشته باشند؛ تغذیه انحصاری یا بلند‌مدت با شیر مادر به دلیل وجود اسیدهای چرب طولانی زنجیر بیشتر (دوکوزا و ایکوزا) نسبت به شیرخشک، با تکامل بیشتر ادراک نوزاد در ارتباط است. 

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: شیر مادر حاوی ترکیباتی است که دارای اثرات ضد عفونی‌کنندگی هستند و می‌توانند از پوسیدگی دندانی پیشگیری کنند, گرچه پوسیدگی دندانی می‌تواند در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز رخ دهد و بر اساس برخی مطالعات، شیردهی مکرر در شب بعد از یک سالگی، خطری برای پوسیدگی دندانی محسوب می‌شود.

نجات‌بخش ادامه داد: با این وجود، پیشگیری از پوسیدگی دندانی نمی‌تواند دلیلی برای از  شیرگیری زودرس باشد؛ تمامی کودکان باید 6 ماه بعد از  رویش نخستین دندان یا در سن یک سالگی تحت نظر دندانپزشک قرار گیرند؛ شیر مادر سبب بهبود رشد کودکان از جمله استحکام و تراکم استخوانها می‌شود.

وی متذکر شد: افزایش بازجذب استخوانی برای کلسیم و فسفر با کاهش دفع ادراری همراه است, 5 تا 10 درصد از محتوای مواد معدنی استخوان در طی 2 تا 6 ماه شیردهی انحصاری با شیر مادر کاهش می‌یابد, این مقدار 6 تا 12 ماه بعد از اتمام شیردهی برمی‌گردد و سبب افزایش خطر پوکی استخوان نمی‌شود.