توضیحات معاون قالیباف در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری
 سید جعفر تشکری هاشمی در سیصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: در سال ۸۴ شاهد بودیم که تعداد کارکنان شهرداری تهران ۵۴ هزار و ۴۳۰ نفر بود که این آمار در سال ۹۶ به ۵۵ هزار و ۵۹۴ نفر رسیده است. 
 
وی افزود: طی سال‌های گذشته با وجود اجرای پروژه‌های متعدد در شهر و سایر فعالیت ها، تن‌ها ۲ درصد افزایش نیرو را داشته ایم. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری از پیمانی به قراردادی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط تبدیل وضعیت اعضا، داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا بود و افراد باید امتیازات ورود را داشته باشند. 
 
تشکری هاشمی با اشاره به ایردات وارد شده به نظام استخدامی شهرداری تهران اظهارکرد: در چند مرحله کار نیاز سنجی را انجام دادیم و بر اساس آن، نامه‌ای را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کردیم. 
 
وی ادامه داد: سازمان اداره استخدامی، تن‌ها مرجعی بود که باید تغییر وضعیت را می‌پذیرفت و شاهد بودیم که پس از برگزاری جلسات مختلف و مذاکرات، مجوز تبدیل وضعیت ۵ هزار نفر از کارکنان قراردادی به ثابت اخذ شد. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران از عقد قرارداد با سازمان سنجش به منظور مرجع تدوین سوالات آزمون خبرداد و گفت: این سازمان طی قراردادی ماموریت انجام آزمون را برعهده گرفت و پس از آن، نامه‌ای از سوی سازمان استخدامی کشور به شهرداری ارائه شد و جلو برگزاری آزمون متوقف شد.
 
تشکری هاشمی افزود: به دلیل درخواست وزارت کشور، برگزاری آزمون تبدیل وضعیت شهرداری متوقف شد و پس از آن، جلسات کارشناسی مختلفی را برای ارائه اسناد و مدارک به نهادهای مسئول برگزار کردیم. در نهایت نیز مجوز برگزاری آزمون به شهرداری ارائه شد. 
 
وی در خصوص ثبت نام افراد واجد شرایط به منظور برگزاری آزمون استخدامی شهرداری خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل جدید قرار بود در نوبت اول ۳ هزار و در نوبت دوم ۲ هزار نفر تبدیل وضعیت شوند، اما ما در مرحله اول ۲ هزار و ۷۰۰ نفر را جذب کردیم. 
 
معاون شهردار تهران اظهارکرد: ثبت نام ۲۰ آذر ۹۵ انجام شد و مدارک افراد مورد بررسی قرار گرفت و در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵ آزمون برگزار شد. 
 
تشکری هاشمی در رابطه با اعتراضات ارائه شده از سوی افراد شرکت کننده بیان کرد: اکثر اعتراضات مرتبط با سوابق تحصیلی بود و اعتراضات را مورد بررسی دقیق قرار دادیم. 
 
وی با اشاره به برپایی آزمون مرحله دوم شهرداری تصریح کرد: ۴۰ روز بعد از آزمون اول، آزمون دوم را نیز برگزار کردیم و در این مرحله نیز تعدادی دیگر از نیرو‌ها استخدام شدند. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به الکترونیکی برگزار شدن مراحل برگزاری آزمون استخدامی شهرداری خاطرنشان کرد: تمام مراحل ثبت نام به صورت الکترونیکی برگزار شد و به هیچ وجه در فرآیند ثبت نام مراحل غیر الکترونیکی را شاهد نبودیم. 
 
تشکری هاشمی با تاکید بر پر رنگ شدن نقش بانوان در شهرداری تهران اذعان کرد: در تبدیل وضعیت نیرو‌ها در شهرداری تهران، توجه ویژه‌ای به جذب بانوان شد و شاهد بودیم تعداد قابل توجهی از زنان جذب شهرداری تهران شدند. 
 
وی از تهیه یک دستورالعل برای تبدیل قرارداد نیرو‌ها به قرارداد رسمی گفت: از ۸ هزار و ۱۷۶ نفر، ۵ هزار و ۸۲۸ نفر در این مرحله واجد شرایط قرداد به ثابت شدند. 
 
معاون شهردار تهران در رابطه با جذب نیرو در مترو تهران اظهارکرد: اینکه گفته شد افراد بی سواد جذب مترو تهران شده اند، این چنین نیست و اکنون جذب نیرو ما در مترو علمی و قانونی بوده است. 
 
تشکری با اشاره به تاسیس شرکت بهره برداری مترو در سال ۸۶ گفت: این شرکت در حالی تاسیس شد که نیرو‌ها علاقه‌ای به حضور در شرکت مترو نداشتند و ما مجبور به ارائه برخی امتیاز‌ها به نیرو‌ها بودیم. 
 
وی افزود: در سال ۸۶، حدود ۹۱ کیلومتر خط مترو احداث شده بود و تعداد ایستگاه‌ها ۵۰ ایستگاه بود. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران ادامه داد: اکنون ۲۲۲ کیلومتر مترو در دست بهره برداری داریم و ۸۰ کیلومتر دیگر را نیز طی هفته‌های آینده به بهره برداری خواهیم رساند و تعداد ایستگاه نیز به ۱۱۴ رسیده است. 
 
تشکری هاشمی با بیان اینکه " جذب نیرو، لازمه توسعه مترو بود" گفت: در ابتدای سال ۹۶ که شرکت بهره برداری مترو تاسیس شد، با فشارهای زیاد و برخی امتیازات ۳ هزار و ۹۹۳ نفر را جذب مترو کردیم و در سال ۹۲ میزان جذب‌ها به حدود ۵ هزار نفر رسید.
 
وی با اشاره به حادثه آبگرفتگی مترو در ابتدای سال ۹۱ خاطرنشان کرد: آن زمان که آب وارد تونل مترو شد، ۴ قطار ما با مسافر در ایستگاه‌ها بود و ما تن‌ها ۴ دقیقه برای تصمیم گیری زمان داشتیم. آن زمان ۶ هزار نفر در ۴ قطار ما حضور داشتند. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران ادامه داد: در این حادثه حتی یک مجروح نیز نداشتیم و باید به این موضوع توجه شود که این کار بزرگ از سوی اعضای بی سواد و تحصیل نکرده بر نمی‌آمد. 
 
تشکری هاشمی با ارائه آماری از تعداد نیروی انسانی موجود در مترو گفت: ۱۲ تن دارای مدرک دکتری، ۳۱۴ نفر فوق لیسانس، ۲ هزار و ۹۹۴ نفر لیسانس، ۲ هزار و ۹۹ نفر فوق دیپلم، هزار و ۵۱۱ نفر نیروی دیپلم و ۵۲۲ نفر نیروی زیر دیپلم در مترو تهران فعالیت می‌کنند. 
 
وی تاکید کرد: ۸ هزار و ۹۰۰ پرسنل در مترو تهران فعالیت می‌کنند و بیان بیسواد بودن ۵۰ درصد نیروها، توهین به افراد شاغل در مترو است. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به سهم ۱۲ درصدی بانوان در مترو تهران اظهارکرد: متناسب با نقش بانوان، میزان حضور نیروهای زن در مترو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.