تکمیل زیرساخت های تهران در 12 سال مدیریت قالیباف

گروه اجتماعی- دوره مدیریت 12 ساله آقای قالیباف را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. در اینجا بیشتر به جنبه هایی که آثار آن در دوره اخیر مشخص شده است اشاره می کنم. ویژگی های دوره شهردار وقت تهران را می توان با چند شاخص مطرح کرد. دوره ای است که زیرساخت های شهر تهران تقریبا تکمیل شد. اینها بخشی از گفتگوی افکارنیوز با پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به تکمیل زیرساخت های شهر تهران گفت:«وقتی از زیر ساخت ها صحبت می کنم اشاره ام به تکالیف طرح های جامع است. طرح جامع حمل و نقل، طرح جامع شهر تهران و... اینها تکالیفی برای مدیریت شهری تعیین کرده اند که خوشبختانه عمده این تکالیف انجام شده است. برای مثال شبکه بزرگراهی شهر تهران به عنوان یکی از زیرساخت های با اهمیت در این دوره با ملزومات آن به اتمام رسید. همچنین در همین دوره عمده موضوعات مرتبط با خطوط مترو که در طرح جامع حمل و نقل آمده، به اتمام رسیده است. 

وی افزود:  در همین دوره ایجاد زیرساخت ها برای جمع آوری و دفع آب های سطحی نیز انجام شد. بنابراین می توانیم اینطور مطرح کنیم که یکی از آثار مهم این دوره تکمیل زیرساخت ها بوده است. زیرساخت ها کمک خواهد کرد تا اهداف مدیریت شهری و فعالیت هایی که به ارتقای کیفیت زندگی در شهر منتهی می شود افزایش پیدا کند و بهتر شود.

ایجاد 1500 کیلومتر فیبر نوری 

پشمچی زاده با اشاره به هوشمندسازی فعالیت ها تاکید کرد: هوشمندسازی از جمله فعالیت های مهمی است که در این دوره انجام گرفت. هوشمندسازی موجب می شود از یک سو دخالت، تاثیر افراد و عوامل انسانی که در انجام فرآیندها و خدمات کندی ایجاد می کند کاهش پیدا کند و باعث افزایش سلامت اداری شود.

 وی افزود: هوشمند سازی از سوی دیگر صحت و سلامت فرایندها را تضمین می کند. به طور مشخص بارزترین مثال خدماتی مثل صدور پروانه هاست. همچنین زیرساخت هایی به وجود آمدند با عنوان شبکه فیبر نوری که هم اکنون نزدیک به 1400-500 کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران ایجاد شده است. فیبر نوری همچنین باعث اتصال بین ساختمان های مختلف شهرداری نیز شد. علاوه بر این زیرساخت های مهم دیگری مانند سرورها و تجهیزاتی که برای هوشمندسازی در سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نیاز بود پدید آمد. در حالی که بستر برای این هوشمندسازی فراهم می شد فرایند آن هم تعریف شد یعنی اسکن و آرشیو مدارک، مستندات و پرونده های شهرسازی انجام گرفت. چیزی بالغ بر 250 میلیون برگ مستندسازی و آرشیو صورت گرفت و زمینه را برای اجزای دیگر فرایند فراهم کرد.

 وی افزود:: همانطور که می دانید صدور پروانه به طور کامل سیستمی شده است. استقرار و تکیه بر اطلاعات مکانی بر موضوع فرایندهای سیستمی موجب شد تا در حال حاضر 920 هزار پارسل و 920 هزار پلاک در شهر تهران داشته باشیم که هر کدام از اینها با یک کد شناسایی امکان اتصال به همه خدمات را فراهم کرده است.

هوشمند سازی باعث ارتقای رتبه ایران در جهان شد 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به بهبود وضعیت رتبه ایران در جهان به دلیل چنین فعالیت هایی اظهار داشت: در همین زمینه نیز 125  دفتر خدمات الکترونیک ایجاد شده. پیشخوان هایی که شهروندان به آن مراجعه می کنند و درخواست خدمات خود را مانند صدور پروانه های شهرسازی، مجوزهای حفاری، عوارض خودرو، طرح ترافیک و... انجام می دهند. 

وی ادامه داد: چنین اتفاقی گام بزرگی بود به طوری که در سال 2016 شاهد بودیم رتبه ایران در موضوع فرآیند کسب و کار و در رتبه بندی که بانک جهانی انجام داده بود از 140 به 28 بهبود یافت. چنین رتبه ای موجب شد مسئولان وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز اذعان کنند این موضوع به دلیل تغییراتی است که در فرآیند صدور پروانه های شهرسازی در شهر تهران رخ داده است. یعنی این وزن آنقدر سنگین بود و این اقدام، اقدام موثر و تاثیرگزار که رتبه جهانی کشورمان را در موضوع تسهیل برای سازوکار کسب و کار در تقسیم بندی بانک جهانی کاهش داد.