درآمد ماهانه 70 میلیونی قنادی معروف تهران از فروش مقوا به جای شیرینی

یکی از واحدهایی که با مسئله خالص فروشی ارتباط تنگاتنگی دارد، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌هاست و آن هم به خاطر تحویل شیرینی در قالب جعبه‌های شیرینی است.

هر کدام از جعبه‌های شیرینی از 100 تا 300 گرم وزن دارند و در گران‌ترین حالت یعنی طراحی جعبه‌هایی با چاپ رنگی و تبلیغات آنچنانی، قیمت هر کیلو از جعبه‌ها حتی به قیمت 300 گرم از ارزان‌ترین شیرینی‌ها هم نیست اما اکثر قریب به اتفاق قنادی‌ها، قیمت  جعبه را به قیمت شیرینی داخل آن به مشتری می‌فروشند بدون اینکه وزن جعبه از وزن شیرینی کسر شود و این یعنی کم‌فروشی که خداوند هم در قرآن کریم، کم فروشان را به عذابی سخت وعده داده است.

آن طور که یکی از شرکت‌های چاپ جعبه شیرینی می‌گوید، اگر چاپ جعبه شیرینی، چهار رنگ اُفسِت باشد، کیلویی چهار و 800 هزار تومان و اگر دو رنگ کلیشه‌ای باشد، کیلویی چهار هزار تومان تمام می‌شود.

بر اساس گفته‌های یکی از کارمندان این شرکت، وزن جعبه‌های نیم کیلویی حدود 90 گرم، یک کیلویی 140 گرم، یک کیلو و نیم 175 گرم و دو کیلویی هم 210 گرم است.

شاید بسیاری از ما بگوییم وزن یک جعبه شیرینی در یک کیلو شیرینی مگر چقدر است که بخواهیم حساسیت نشان دهیم اما گفته‌های یکی از بازرسان، حقیقت را بهتر و بیشتر برای ما نمایان می‌کند، حقیقتی که حاکی از سود سرشار چند 100 میلیونی یک قنادی از ناخالص فروشی یا همان کم فروشی است.

این بازرس می‌گوید: یکی از قنادی‌های معروف تهران را مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس فاکتور خرید جعبه‌هایی که داشت، 840 میلیون تومان سود سالانه این قنادی ناشی از کسر نکردن وزن جعبه‌ها از قیمت شیرینی بود؛ و این یعنی تقریباً سود 70 میلیونی ماهانه از فروش جعبه شیرینی بجای شیرینی!!!

به گزارش تسنیم، جالب این است که به رغم مصوبه کمیسیون نظارت بر واحدهای صنفی استانداری تهران مبنی بر الزامی شدن خالص فروشی در همه واحدهای صنفی و ابلاغ آن به اتحادیه‌ها، اتحادیه قنادان تهران فقط به ارسال یک پیامک اکتفا نکرده و بر خلاف افزایش قیمت زولبیا و بامیه که افزایش قیمت آن را یک روزه و در قالب برچسب‌های واحد به واحدها ابلاغ کردند، مصوبه خالص فروشی و کسر وزن جعبه شیرینی را ابلاغ نکرده است.

البته ناگفته نماند که مصوبه خالص فروشی فقط منوط به قنادی‌ها نیست و همه واحدهای صنفی موظف به رعایت این مصوبه هستند زیرا مردم بابت کالایی که می‌خرند پول می‌دهند نه بابت وزن بسته‌بندی آن.

آن طور که محمد محمدی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران پیشتر اعلام کرده، مردم در صورت مشاهده ناخالص فروشی در واحدهای صنفی، می‌تواند از طریق شماره تلفن گویایی 124، موضوع را گزارش کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.