وقتی بیمارستان از پذیرش بیمار معذوریت دارد!

گویا مشکلات بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها تمامی ندارد.

سال گذشته میزان بدهی بیمه ها به بیمارستان ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت 11 هزار و 400 میلیارد تومان اعلام شد که 5000 میلیارد از این بدهی مربوط به سال 94 و 6400 میلیارد تومان مربوط به سال 95 است.بطوری که بیمه سلامت ایرانیان 6600 و بیمه تامین اجتماعی 4250 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار هستند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، بیمه ها یک سال است که در پرداخت بدهی خود تاخیر دارند و این امر تاثیر جدی بر عملکرد و ارائه خدمات بیمارستان ها دارد.

آقاجانی گویا صادقانه اعتراف کرده بود که کاسه صبر همکاران ما در بیمارستان ها به دلیل فشار فزاینده تاخیر بدهی بیمه ها لبریز شده و چرخه اداره بیمارستان ها دشوار شده است چراکه نمونه های بسیاری از عدم رسیدگی مناسب بیمارستان ها وجود دارد.

این بار هم مشکلات به حدی است که بیمارستانی در تهران از پذیرش بیمار به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمه ای سرباز می زند.

شیخ‌الاسلام همراه یکی از این بیماران است که به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستانی از سوی یکی از بیمه ها نتوانسته بیمارش را که زنی 60 ساله با وضعیت حاد ریه و با مخزن اکسیژن راهی بیمارستان شده را پذیرش کند و بیمارستان به راحتی دست رد به سینه‌اش زده است.

وی در این باره به خبرنگار فارس، می‌گوید: مادرش به یک بیماری حاد ریوی دچار شده و با حال وخیمی در حالی که مخزن اکسیژن به او وصل بوده به یکی از بیمارستان‌ها در تهران برده می‌شود و چون قبلاً در این بیمارستان پرونده پزشکی داشته و عمل جراحی در آنجا انجام داده بوده مجدد به همین بیمارستان آورده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما بیمارستان اعلام می‌کند که از سوی بیمه طرف قرارداد و معرفی شده آنها طلبکار و در نتیجه از پذیرش بیمار معذور است. 

این همراه بیمار می‌افزاید: بیمارستان و بیمه ما را سنگ قلاب کردند و خدا از آنها نگذرد. بیمه می‌گوید تعهد دارد و بیمارستان کم لطفی می‌کند و بیمارستان هم بیمار را نمی‌پذیرد.

شیخ‌الاسلامی ادامه می‌دهد: اگر بیمارستان با بیمه لغو همکاری کرده باید رسماً نامه بزند یا شکایت کند و لغو قرارداد خود را به بیماران از قبل اعلام کند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی در مورد هزینه‌هایی که طی روزهای اخیر متحمل شده می‌گوید: بیمارستان به دلیل حال بدی که بیمار ما داشته فعلاً پذیرش را انجام داده اما هزینه‌ها را آزاد پرداخت می‌کنیم فقط برای تخلیه آب ریه 5 میلیون تومان داده‌ایم و اکنون هم که حدود 10 روز است از 22 خرداد ماه در ICU بستری است شبی 700 تا 800 هزار تومان هزینه ما شده است.

وی می‌گوید: بیچاره‌مان کرده‌اند چرا اینقدر مردم را اذیت می‌کنند. با مادری که 60 سال است و یک عمر پول بیمه داده و اکنون باید از آن بهره بگیرد این گونه برخورد می‌کنند. در نامه‌ای هم که با فشار ما مجبور شده‌اند قید کنند آ‌مده با توجه به نامه به شماره 96/242 تاریخ 20 خرداد ماه آمده:« مبنی بر عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای،بیمارستان از پذیرش بیمار معذور و تا تسویه حساب کامل حداقل سال 95، بیماران پذیرش نخواهند شد.»