تمام ایستگاه های مترو به پایگاه اورژانس مجهز می شوند

پیرحسین کولیوند با حضور در سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره عملکرد اورژانس اظهار داشت: سطح اورژانس را از اداره به سازمان تبدیل کرده‌ایم و با حمایت‌های صورت‌گرفته در سال 96 این ارتقا اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه اهداف استراتژیک و عملیاتی اورژانس را مشخص کردیم گفت: جمعیت تهران 12 میلیون نفر است که اگر بخواهیم بر اساس استاندارد، پایگاه داشته باشیم باید به‌ازای هر 16 هزار نفر جمعیت یک پایگاه احداث شود و در حال حاضر در سطح شهر تهران نیازمند تعداد زیادی فوریت‌های پزشکی هستیم.

کولیوند افزود: شهرداری در مبلمان شهری، فوریت‌های پزشکی را لحاظ کند و در حال حاضر علی‌رغم اینکه 100 داستگاه آمبولانس به شهر تهران اضافه شده است، ولی باز کمبودهای زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از مأموریت‌ها در حال استاندارد انجام می‌شود، گفت: در شهر تهران 158 ایستگاه داریم و 11 پایگاه نیز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی احداث شده است.

سرپرست اورژانس کشور افزود: دو پایگاه نیز در مترو ایجاد شده است که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته قرار شده در تمامی ایستگاه‌های مترو، اورژانس پایگاه داشته باشد.

کولیوند بیان داشت: در اورژانس 1500 نفر نیروی انسانی فعالیت می‌کنند و باید اقداماتی صورت بگیرد تا شرایط اورژانس بهتر از گذشته شود و زودتر به محل حادثه برسد.

وی بیان داشت: واقعیت این است که مأموریت‌های اورژانس رفت و برگشت آنها 2.5 تا 3 ساعت طول می‌کشد که عامل اصلی آن نیز ترافیک است.

سرپرست اورژانس کشور اظهار داشت: در حال حاضر داخل آمبولانس‌ها تجهیز کرده‌ایم و در صورتی که سکته حاد قلبی داشته باشیم نوار قلبی که در داخل اورژانس گرفته می‌شود، بلافاصله به بیمارستان‌ها ارسال خواهد شد تا بیمار مستقیماً به اتاق عمل برود و از فوت آن بیمار جلوگیری می‌شود و دچار عارضه‌های قلبی نخواهد شد.

کولیوند افزود: با اقدامات صورت‌گرفته 800 نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم.

وی ادامه داد: در سکته‌های مغزی در صورتی که در طول 3.5 ساعت اقدامات لازم صورت بگیرد، تنها با تزریق یک دارو از فوت و یا دیگر عوارض آن جلوگیری خواهیم کرد.

سرپرست اورژانس کشور به ارائه خدمات ویژه به ناشنوایان اشاره کرد و گفت: یک یاز کمبودهای اورژانس، اورژانس هوایی است. ما در حال حاضر در تهران دو بالگرد داریم ولی پد بالگرد نداریم.

کولیوند افزود: در حال حاضر 16 هزرا نفر را با بالگرد نجات داده‌ایم که 80 درصد آنها تحت عمل جراحی قرار گرفته و خوب شده‌اند.

وی تأکید کرد: نیاز ما در شهر تهران پد بالگرد اورژانس است تا نیروهای اورژانس راحت‌تر بتوانند خدمات ارائه دهند.

سرپرست اورژانس کشور گفت:‌امید است پدهای بالگرد در اتوبان‌ها، مراکز بزرگ، ورزشگاه‌ها و برج‌های بلندمرتبه ایجاد شود.

کولیوند با اشاره به اینکه خیلی از مأموریت‌های اورژانس کاذب است، گفت: هنگامی که مأموران اورژانس به بیماران می‌رسند بعضی از پیرمردان و پیرزنان درخواست خرید مایحتاج زندگی را می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ترافیک اجازه نمی‌دهد آمبولانس‌ها به‌موقع به محل مأموریت خود برسند، 200 دستگاه موتورآمبولانس خریداری کرده‌ایم که به‌زودی ترخیص می‌شوند و امیدواریم در ساعات پیک به موقع به محل مأموریت خود برسیم و زمان رسیدن اورژانس را به 5 دقیقه کاهش دهیم.

سرپرست اورژانس کشورگفت: درخواست من از شورای شهر ایجاد محل استقرار موتورآمبولانس و پدهای بالگرد است.