لزوم مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه ستاد همانگی و پیگیری مناسب سازی که امروز (چهارشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در سومین جلسه ستاد هماهنگ سازی و مناسب سازی محیط برگزار شد و در این جلسه اقدامات سال گذشته ستاد مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه چک لیست‌هایی تهیه شد تا دستگاه‌های ذی ربط مانند شهرداری و شورای شهرسازی و معماری در زمان صدور پروانه ساخت به ساختمان‌ها مواردی که در این جلسه به تصویب رسید را به سازندگان گوشزد کنند تا ساختمان‌های جدید آمادگی بیشتری برای پذیرش معلولان را داشته باشند. همچنین در این جلسه دستور العملی تهیه شد تا ساختمان‌های در حال بهربرداری هم شرایط مناسب را برای حضور معلولان فراهم کنند و این دستور العمل‌ها به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و امیدواریم ابتدا ساختمان‌های دولتی و بعد ساختمان‌های خصوصی برای معلولان مناسب سازی شوند.

وی افزود: ستاد مناسب سازی در ابتدای راه است اما آمار‌ها نشان می‌دهد در زمینه مناسب سازی محیط شرایط مناسبی نداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور شناسایی شده‌ است و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن هم حدود ۹/۳ درصد سالمند در کشور وجود دارد که باید به این تعداد، افراد دارای شرایط خاص و مادران باردار را هم اضافه کنیم که برای رفت و آمد در جامعه دچار مشکل هستند و باید زمینه حضور این افراد در جامعه فراهم شود.

محسنی بندپی افزود: مصوبات مناسب سازی ساختمان‌های جدید در کمیته مسکن وزارت راه و شهرسازی تهیه و مدت ۳ ماه است که به شهرداری‌ها ابلاغ شده است.