برنج بنفش برای درمان بسیار مفید است

کشاورزان در "Yuyao" ژجیانگ،  آزمایش‌های متفاوتی بر روی کشت رنگ‌های مختلفی از برنج انجام دادند تا بتوانند درصد آنتی‌اکسیدان آنها را بسنجند؛ "Minzheng" کارشناس ارشد کشاورزی، راهبر این پروژه بوده است. 

برنج بنفش را می‌توان برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، سلامت قلب، کاهش کلسترول، تنظیم سطح قند خون و افزایش عملکرد شناختی در رژیم غذایی استفاده کرد. 

بر اساس مطالعه منتشر شده این هفته در مجله "Molecular"، پژوهشگران در چین موفق به ایجاد برنج بنفش با اصلاح ژنتیکی شده‌اند که غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و بنابراین می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را کاهش دهند.

گرچه برنج بنفش از مدت‌ها قبل بوده و تا حدی نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز داشته است؛ اما با اصلاح ژنتیکی آن به یک ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان تبدیل شده که مبارز خوبی در برابر بیماری سرطان محسوب می‌شود. 

 برنج بنفش حاوی ترکیبات شیمیایی به نام‌های فنولیک، فلاونوئیدها و آنتوسیانین است؛ این ترکیبات، ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کنند؛ به همین جهت این برنج در شرایطی که سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، قطعا بهترین محافظ در برابر سرطان است. 

محققان باور دارند که استراتژی خود را می‌توان برای تولید بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر و مواد دارویی نیز استفاده کرد.

سرپرست گروه تحقیق این پروژه اظهار داشت :«تحقیقات ما یک سیستم با کارایی بالا برای جمع آوری ژن‌های متعدد برای زیست شناسی مصنوعی را فراهم می‌کند و باعث می‌شود که این روش برای مهندسی مسیرهای بیوسنتز پیچیده در انتوسپرم برنج و دیگر گیاهان زراعی مانند ذرت، گندم و جو به کار رود».