تشکیل یگان ویژه در گمرک

مسعود کرباسیان در نشست سرپرستان گارد و انتظامات گمرکات سراسر کشور با قدردانی از زحمات گارد گمرکات، سردار عباسی را فرمانده یگان ویژه حفاظتی گمرک معرفی کرد.

وی افزود: در روزی هستیم که این یگان حفاظتی تشکیل شده و ستاد مشترک آئین نامه آن را تصویب کرده است؛ آئین نامه آن در گمرک به وجود آمده و سردار عباسی با توجه به سابقه و تجربه از ناجا به گمرک آمده اند و فرصت خوبی برای گمرک محسوب می‌شود.

رئیس کل گمرک افزود: گمرک، چون وسیله کسب و امرار معاش مردم مرزنشین کشور نیز است، مرزنشینان ناگزیر به تجارت با آن سوی مرزها هستند؛ بنابراین با حضور گمرک این تجارت به صورت رسمی انجام می‌شود. البته ما رویه‌هایی در کشور داریم که شاید در هیچ کشور دیگری نباشد این رویه‌ها مانند پیله وری، بازارچه‌های مرزی، مسافری و گذر مرزی هر کدام تعریف خاصی را پیدا کرده اند. این رویه‌ها زحمات گمرک را افزایش داده با اینکه این رویه‌ها سهم عمده‌ای از تجارت کشور را ندارد، اما سهم عمده‌ای از زندگی مردم را دارد.

وی به اهمیت گارد گمرکات اشاره کرد و گفت: تردد افراد، ورود و خروج کالاها از مرزهای غربی، شرقی و جنوبی و شمالی کشور اهمیت جدی دارد و اگر امروز در منطقه خاورمیانه از امنیت برخوردار هستیم به همت نیروهای امنیتی و نظامی کشور است.

کرباسیان گفت: روزانه حدود 40 هزار نفر از مرزها تردد می‌کنند و به هر حال مقرراتی وجود دارد که نشان می‌دهد چه کسانی مجاز به ورود و خروج از کشور هستند. در همین راستا ابزار عملیاتی اجرای این مقررات یگان حفاظتی گمرک است.

این مقام مسئول اظهار داشت: ساختار نظم دهی و توجه به نیروی انسانی مورد توجه گمرک قرار گرفته است، در این ساختار توقع می‌رود شاهد تحول جدی در حفاظت گمرک باشیم.

کرباسیان با بیان اینکه توقع جدی تمامی مسئولان نظام مبارزه با قاچاق کالا است بنابراین وظیفه گمرک، مبارزه با قاچاق کالا است، افزود: گمرک اجازه نمی‌دهد منافع ملی کشور دستخوش سودجویی عده‌ای با گریز از قانون شود.

رئیس کل گمرک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در چند سال اخیر سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به تعامل مردم و گمرک کمک کرده است.

وی افزود: در حالی که اهداف مشخصی را دنبال می‌کنیم، هدف اصلی این سامانه، جلوگیری از اتلاف زمان، حذف اسناد کاغذی و برقراری ارتباط الکترونیک با سازمان‌ها برای اخذ مجوز و... است؛ ضمن اینکه با شفافیت بخشی گرایش تجار و صنعت گران به تجارت از مبادی رسمی را تشویق کرده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه قاچاق آسیب جدی به منافع ملی وارد می‌کند، توضیح داد: واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری‌ها در کشور به امید عرضه محصولات در بازار کشور انجام می‌شود و اولین آسیبی که قاچاق وارد می‌کند، باعث از بین رفتن این واحدها و ایجاد بیکاری می‌شود. همه این‌ها به قانون گریزی دامن می‌زند؛ بنابراین یگان ویژه باید با این اقدامات مقابله کند.

رئیس کل گمرک گفت: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و ظرف چند ماهه امسال، همکاری‌های خوبی با ترکیه و بلغارستان در خصوص ترانزیت مواد مخدر داشتیم. به همت همکاران گمرک توانسته ایم بیش از یک صد تن پیش ساز و مواد مخدر را کشف کنیم. یکی از نمونه‌های آن، کشف 500 کیلوگرم هروئین جا سازی شده بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز مدیریت هماهنگ و مقررات بر عهده گمرک است، گفت: بنا بر دستور رئیس جمهور، تمامی اقدامات باید از مبادی رسمی انجام پذیرد و سایر سازمان‌ها باید تجهیزات و اقدامات را به صورت هماهنگ انجام دهند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، باید تجهیزاتی در اختیار گمرک قرار گیرد که بتواند کنترل‌های جدی تری بر کار داشته باشند.