زائران مشکوک به اعتیاد به حج نمی روند

علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر  درباره اعزام زائران معتاد به حج تمتع اظهار داشت: با توجه به اینکه ممکن است در بین متقاضیان حج تمتع افرادی باشند که اعتیاد دارند، به همین منظور الزامی است که این افراد مسئله اعتیاد خود را به پزشکان و سرکاروان‌ها اعلام کنند، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در بین متقاضیان حج تمتع موردی مبنی بر اعتیادمشاهده نشده، تصریح کرد: اگر همکاران در حین تست و معاینات پزشکی به مسئله‌ای در زمینه اعتیاد مشکوک شوند، تست اعتیاد از زائران به سایر معاینات پزشکی حجاج اضافه می‌شود و با مشاهده چنین مواردی، مرکز پزشکی حج جمعیت هلال احمر از اعزام افراد مبتلا به اعتیاد به حج تمتع خودداری خواهد کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: در صورتی که متقاضی حج تمتع مسئله اعتیاد خود را به پزشکان مرکز اعلام کند، راهکار ترک اعتیاد توسط متخصصان مرکز پزشکی به وی تجویز خواهد شد، در غیر این صورت از پذیرش برگه تایید صلاحیت پزشکی معذوریم.

مرعشی ادامه داد: گیت های بازرسی کشور به هیچ وجه اجازه خروج فرد معتاد را نمی دهند، چراکه خروج این گونه افراد باعث تضعیف اعتبار کشور خواهد شد و در عربستان نیز به شدت قانون سخت گیرانه‌ اعمال می شود که در صورت مشاهده افراد معتاد، حبس و خروج از زمره حجاج را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان یاد آور شد: تیم‌های پزشکی جمعیت هلال احمر پس از صدور روادید و به محض اخذ ویزا به منظور بررسی وضعیت درمانگاه‌ها به کشور عربستان سفر می‌کنند.