۵۵۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی به‌بهره‌برداری می‌رسد

سید حسن هاشمی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور زندگی و آبروی خود را وقف نظام و انقلاب اسلامی کردند و عاشقانه و خالصانه شبانه روز تلاش کردند، اظهار داشت: آنها طرحی بزرگ و بی نظیر در تاریخ کشور (طرح تحول سلامت) را به مرحله اجرا درآوردند؛ طرحی که حاصل آن رضایتمندی بیش از 80 درصد از مردم و به ویژه محرومین و مستضعفان شد و نتیجه این رضایتمندی در انتخابات پرشور اردیبهشت ماه به خوبی نمایان بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: طرح تحول سلامت با هدف کاهش پرداختی مردم در مراکز بهداشتی و درمانی، افزایش دسترسی به خدمات در سراسر کشور و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی طراحی و به مرحله اجرا درآمد. برای کاهش پرداختی مردم در مراکز درمانی، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و پرداختی مردم در مراکز درمانی از حدود 40 به حدود 8 درصد کاهش پیدا کرد.

دکتر هاشمی گفت: در ابتدای دولت یازدهم، پرداخت از جیب مردم در ایران در بین کشورهای جهان در بدترین وضعیت قرار داشت و از بیش از 55 درصد به کمتر از 40 درصد تنزل پیدا کرد؛ 15 درصد کاهش پرداختی مردم از جیب، عدد بزرگی است به ویژه وقتی دریابیم که برای هر درصد کاهش باید 790 میلیارد تومان هزینه کنیم. درست است که توانستیم پرداخت از جیب مردم را به کمتر از 40 درصد کاهش دهیم اما بر اساس برنامه ششم توسعه باید به 25 درصد برسیم که تا رسیدن به آن، راه سختی را در پیش داریم.

وزیر بهداشت از همگانی کردن بیمه سلامت به عنوان یکی از برنامه‌های افزایش دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت یاد کرد و افزود: پوشش بیمه همگانی برای نخستین بار پس از 20 سال در دولت یازدهم اجرا شد و همه مردم ایران به ویژه اقشار محروم، دارای دفترچه درمانی شدند و علاوه بر جمعیت روستایی، 11 میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

هاشمی با اشاره به توزیع 12 هزار پزشک و متخصص و 30 هزار مراقب سلامت در کشور به منظور افزایش دسترسی مردم به خدمات، یادآور شد: بالغ بر دو هزار و 500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی جدید در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شد و امروز با افتخار می‌گوییم که بخش عمده ای از رنج مردم در حوزه سلامت، التیام پیدا کرده و مردم ایران به اصلاح امور در حوزه سلامت، بیش از گذشته امیدوار شده اند.

وزیر بهداشت هدف دیگر طرح تحول سلامت را نوسازی و بازسازی و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی دانست و گفت: به اعتراف افرادی که 30 سال در حوزه سلامت فعالیت دارند، در سه سال گذشته در حوزه توسعه فضای فیزیکی و نوسازی و بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی، انقلابی رخ داده است. بیش از 17 هزار خانه بهداشت نوسازی و مرمت، بیش از دو نیم میلیون متر مربع فضای بیمارستانی بازسازی و بهسازی، بیش از 21 هزار تخت بیمارستانی ساخته، تجهیز و راه اندازی شدند.

هاشمی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم وعده ایجاد 21 هزار تخت بیمارستانی در کشور در را دادیم افزود: همه می‌گفتند که ایجاد 21 هزار تخت بیمارستانی در طول این مدت، امکان پذیر نیست اما امروز 25 هزار تخت بیمارستانی ساخته، تجهیز و راه اندازی شده است.

وزیر بهداشت به ساخت و راه اندازی بیش از 5 هزار مرکز بهداشتی در کشور در دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در کشور بیش از 5500 پروژه بهداشتی و درمانی در حال ساخت است که بر اساس پیش بینی‌ها، ظرف یکسال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

هاشمی از توزیع دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و ده‌ها خدمت حوزه سلامت به عنوان عواملی برای افزایش رضایتمندی مردم یاد کرد و گفت: در دولت یازدهم زایمان طبیعی در کشور رایگان شد و برای تکریم و آرامش زنان، حدود دو هزار واحد اختصاصی زایمان ساخته و راه اندازی شد.

وزیر بهداشت از کاهش مرگ و میر مادران باردار از 25 در صد هزار به 18.5 در هر صد هزار خبر داد و اضافه کرد: هدف گذاری برای آینده، رسیدن به مرگ کمتر از 15 در هر صدهزار مادر باردار است و خوشحالیم که مرگ و میر نوزادان از 12 در هزار به کمتر از 9 در هر هزار نوزاد کاهش پیدا کرد و در این دو شاخص در رتبه یازدهم قرار داشتیم اما در حال حاضر رتبه سوم را داریم و این پاسخ افرادی است که طرح تحول سلامت را به درمان محوری متهم می‌کنند.

هاشمی تاکید کرد: اقدامات حوزه بهداشت در دولت یازدهم در تاریخ کشور، بی نظیر و بی سابقه بود چراکه با عمق جان پذیرفته ایم که پیشگیری مقدم بر درمان است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در کشور هزاران دستگاه آمبولانس توزیع و 35 پایگاه اورژانس هوایی راه اندازی شد و علاوه بر اقدامات بهداشتی و درمانی، تحول بزرگی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ایجاد شد.

هاشمی با اشاره به اجرای طرح آمایش سرزمینی برای اولین بار در سطح آموزش عالی در حوزه پزشکی، عنوان کرد: در قالب این طرح، ده قطب کشوری تعریف شد و کیفیت آموزش پزشکی و نزدیک شدن به مرزهای دانش، اهمیت بیشتری پیدا کرد و در راه اندازی مراکز آموزشی و آزمون های الکترونیک و محتوای دروس، تجدید نظر شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حوزه پژوهش در علوم پزشکی از نظر تولید مقالات از رتبه 20 به رتبه 18 رسیدیم. در ابتدای دولت یازدهم، 108 دانشمند برتر در حوزه علوم پزشکی در کشور حضور داشتند که در حال حاضر به 466 دانشمند برتر افزایش پیدا کرده و تعداد مقالات در سامانه اسکوپوس 43 و در آی اس آی، 56 درصد رشد یافته است.

هاشمی در جشنواره عمران سلامت ضمن ابراز خرسندی از افزایش 360 درصدی کیفیت مقالات در حوزه علوم پزشکی، گفت: از نظر استناد به مقالات گروه پزشکی با 37 هزار استناد بالاتر از 20 هزار استناد به مقالات ترکیه قرار گرفته ایم در حالی که در سال 92، استناد به مقالات علمی گروه پزشکی ایران حدود 12 هزار بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از نظر نوآوری در حوزه پزشکی رتبه ما در دنیا از 106 به 75 رسیده و 340 قلم داروی جدید در 4 سال گذشته، روانه بازار شد و رونمایی ما از داروها، جنبه نمایشی نداشت و زمانی رونمایی می شد که در داروخانه ها موجود باشد و پزشک آن را تجویز کند.

هاشمی تاکید کرد: همواره سیاستمداران و دولت‌ها علاقه مند هستند که در جهت توسعه جاده، سد، راه آهن، کارخانه و پالایشگاه تلاش کنند و اراده ای برای توسعه خدمات و رفاه و به ویژه حوزه سلامت نداشته و ندارند البته در کشورهای صنعتی و پیشرفته، این موضوع برعکس است و توسعه و رفاه، حرف اول را در موفقیت یا ناکامی دولت را می‌زند و برای اولین بار در دولت یازدهم، به این اشتباه پایان دادیم و خواستیم که بگوییم که هزینه کردن در حوزه سلامت به معنای هدر دادن منابع نیست و کشور برای رشد و توسعه نیاز به افرادی سالم دارد.

وزیر بهداشت گفت: راه رئیس جمهور و دولت یازدهم، همان شعار انقلاب اسلامی، عمل به دستورات رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های شهدا و امام راحل بود اما همه باید بدانیم که با اجرای طرح تحول سلامت، تازه در آغاز راه قرار داریم و باید باور کنیم که این نهال نوپا، نیازمند مراقبت است.

هاشمی ضمن انتقاد از افرادی که هزینه‌های حوزه سلامت را سرسام آور می‌دانند، گفت: متاسفانه گاهی اوقات به دلیل نفوذ بالای رقبای دولت در رسانه‌ها، برخی اعضای دولت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند در حالیکه این اقدام، نشانه‌های غلطی است که این روزها متداول شده است. در دولت یازدهم، بودجه آموزش و پرورش بیش از دو برابر افزایش یافت و در حوزه حقوق و دستمزد و افزایش حقوق مستمری بگیران، هزینه‌های زیادی شد در حالیکه کل منابع طرح تحول سلامت تاکنون 11 هزار و 700 میلیارد تومان است و خوشبختانه توانست سرمایه اجتماعی بالایی ایجاد کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: رتبه ایران در بین کشورهای دنیا از نظر سرانه سلامت، 80 بود و اقتصادیون نباید تصور کنند که هزینه‌های زیادی در این حوزه صرف شده است و وضعیت ما با برخی از کشورها، قابل مقایسه نیست و در میان کشورهای سند چشم انداز، از این نظر، رتبه هشتم را داریم و باید دریابیم که نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه، ضروری و لازم است.

هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت ادامه اجرای طرح تحول سلامت، عنوان کرد: مهم نیست چه کسی مدیریت حوزه سلامت را بر عهده می‌گیرد بلکه مهم این است که شرکای حوزه سلامت، به تعهدات خود وفادار بمانند که در راس این شرکا، شخص رئیس جمهور قرار دارد که صمیمانه تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دولت یازدهم، هیچ فردی به اندازه دکتر روحانی از حوزه سلامت حمایت نکرد و به خاطر حمایت از ارتقای سلامت مردم ایران از شما تقدیر می‌کنم. اعضای دولت، سازمان برنامه بودجه، سازمان امور استخدامی، مجلس، صدا و سیما، وزارت رفاه در حوزه سلامت اثرگذار هستند و همه باید کمک کنند که دولت موفق شود و در فضای رسانه ای افرادی که خود را ارزشی می‌دانند باید طوری تبلیغ کنند که امیدواری مردم به خدمات دولت به ویژه در حوزه سلامت کاهش نیابد.

هاشمی برای تشکیل دولت مقتدر در دوره دوازدهم آرزوی موفقیت کرد و گفت: آنچه به عنوان یک کارشناس که 4 سال در حوزه سلامت کار کردم می‌توانم بگویم این است که برای موفقیت طرح تحول سلامت و ادامه اجرای آن، تولیت وزارت بهداشت و پایداری منابع مالی بسیار مهم است و اگر صندوق‌های بیمه را نتوانیم تجمیع کنیم و مدیریت منابع و ارائه خدمت یکپارچه نباشد، تلاش وزارت بهداشت بی‌نتیجه خواهد بود و بخشی از تلاش‌های وزارت بهداشت توسط گروه‌های دیگر مداخله گر، بی ثمر می‌ماند.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: وصل بودن منابع وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت به بودجه عمومی و درآمد نفتی، گرفتاری‌هایی را برای ما ایجاد کرده و مدیریت این حوزه را پرچالش خواهد کرد زیرا همه مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ با حوزه سلامت سر و کار دارند و در فضای سنگین رسانه ای، مشکلاتی برای این بخش ایجاد می‌شود و امیدواریم جریانات سیاسی و گروه‌های مختلف با دولت مهربان تر باشند و شاهد انسجام و وحدت ملی و تحقق وعده‌های داده شده که مهمترین مطالبه مردم است، باشیم.