اولویت اصلی سیاست های رفاهی دولت دوازدهم از زبان آقای وزیر

جلسه کمیسیون حمایتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، روزبه کردونی مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی و محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از کارشناسان و مدیران دستگاههای ذیربط برگزار شد . 

در این جلسه یکسان سازی ضوابط پذیرش مددجویان در نهادهای حمایتی ، چگونگی اجرای مساعدت اجتماعی لایه های پایینی از طریق افزایش مستمری، تقسیم کار میان کمیسیون های شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ، احکام بخش رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت . 
در این جلسه همچنین گزارشی در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار ، سالمندان، کودکان در ایران و تدوین سیاست های حمایتی از آنها ارائه شد . 

ربیعی وزیر رفاه در ابتدای این جلسه پیرامون حمایت از مددجویان گفت: شناسایی افراد و سطح بندی خدمات جهت خروج از گردونه حمایتی و توانمند شدن افراد از طریق پنجره واحد و بسته شناسایی خدماتی صورت می گیرد و به عنوان سیاست رفاهی دولت دوازدهم ارائه می شود.

وی تاکید کرد: کاهش و محو فقر مطلق اولویت اصلی سیاست های رفاهی دولت دوازدهم است. 

وی در ادامه با بیان این که باید مباحث مطروحه در شورای عالی رفاه آماده  و دسته بندی های مورد نظر در این خصوص انجام شود، تاکید کرد: یکسان سازی ضوابط پذیرش مددجویان در نهادهای حمایتی یکی از مشکلات ما بوده است که امیدوارم در این زمینه تفاهم های لازم صورت گرفته، گام های بلندتری برداشته شود. 

ربیعی افزود: نوع طبقه بندی و چینش افراد تحت حمایت باید براساس طبقه بندی و نوع حمایت مشخص شود تا بتوان برای آنها برنامه خروج از حمایت را در نظر گرفت .
وی با بیان این که شخص رییس جمهور نیز بر این موضوع نیز تاکید دارند ، تصریح کرد: باید برنامه ریزی های لازم را در این خصوص انجام دهیم .

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی در ادامه گفت: برای افراد طوری برنامه ریزی می شود که با آموزش های متناسب با توانایی هایشان و آموزش های فنی – حرفه ای از چرخه حمایت خارج شوند.

وی تاکید کرد: باید با اولویت قرار دادن افراد مددجو جهت دریافت وام های ارزان و انجام کار در قالب تعاونی ها ، شیوه حمایت از آنها از شکل حمایتی خارج و به سوی توانمندسازی حرکت کند .  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این 4 سال در حوزه رفاه و آسیب های اجتماعی اقدامات خوبی انجام شده است به عنوان مثال پایگاه اطلاعات ایرانیان مهمترین اتفاق در این 4 سال بوده است .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  در این 4 سال ما صاحب دیدگاه و نظریه در حوزه رفاه اجتماعی شده ایم چرا که حوزه رفاه بدون نظریه، به سمت رفاه صدقه ای پیش خواهد رفت.

ربیعی در ادامه با بیان این که دستگاههای ما در این چهار سال رشد کردند گفت : بنابراین باید سیاست ها یمان را به گونه ای دنبال کنیم که با منابع محدود اثربخش ترین شکل را داشته باشد .