آمار کودکان مبتلا به اعتیاد در کشور اندک است

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: در تعیین آمار ابتلای کودکان به اعتیاد، جمعیت دانش آموزان آموزش و پرورش، ملاک قرار داده شد و تحقیقات و مطالعات مورد نظر روی این گروه انجام شد.

وی افزود: نتیجه تحقیقات نشان داد که تعداد کودکان مبتلا به اعتیاد در ایران اندک است اما وجود همین تعداد کم از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر، بسیار و مخاطره آمیز تلقی می شود و برای درمان آن ها مراکز ویژه ای راه اندازی شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه درصد شیوع اعتیاد در گروه سنی کودکان کشور بسیار و قابل توجه نیست، بنابراین تاکنون تحقیق جداگانه ای که این دسته از افراد را برای شیوع شناسی در سطح کشور هدف گذاری کرده باشد، انجام نشده است.

افشار گفت: در حال حاضر در ۷ استان کشور، مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر ویژه کودکان و افراد زیر ۱۸ سال راه اندازی شده است و مشغول به فعالیت و ارایه خدمات به مددجویان هستند.

وی افزود: راه اندازی مراکز درمان اعتیاد کودکان معتاد زیر ۱۸ سال در طی ۲ سال گذشته، گامی جدید و موثر در حوزه کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سایر استان های کشور نیز چنانچه ضرورتی در حوزه درمان و دریافت خدمات درمانی در حوزه کودکان احساس شود، کودکان و نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بهترین مراکز درمانی هدایت می شوند و تحت مراقبت های درمانی قرار می گیرند.

افشار با اشاره به پرداخت هزینه های درمانی کودکان معتاد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: خوشبختانه شدت و عمق اعتیاد کودکان به حدی نیست که نیاز به بستری شدن در مراکز اقامتی وجود داشته باشد، اما اگر تشخیص درمانگران اعتیاد به بستری موقت کودک باشد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، تمام هزینه های درمانی کودک مذکور را پرداخت می کند.

وی یادآور شد: هم اکنون نرخ یارانه درمان در مراکز سرپایی و بستری متفاوت است و بر اساس دستورالعمل پوشش بیمه ای اولویت اصلی در ارایه خدمات درمانی با تحت پوشش قرار دادن کودکان و زنان است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در مجموع معتادان تحت پوشش بیمه درمانی سلامت قرار می گیرند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند و در مراکز اقامتی تحت درمان قرار می گیرند؛ ماهیانه مبلغ 84 هزار تومان یارانه درمانآن ها توسط بیمه به مراکز درمانی پرداخت می شود.

شایان ذکر است، آمار کودکان و نوجوانان معتاد در سال 1393 در حدود 14 درصد مجموع معتادان کل کشور اعلام شده بود.