کاهش آسیب های اجتماعی حوزه زنان مرهون تفکر و عمل دکتر قالیباف است

 گروه اجتماعی- دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی درباره خدمات مدیریت شهری در گفت و گو با افکار نیوز درحوزه کاهش آسیبهای اجتماعی زنان برای ما توضیح داده است.

دکتر ابهری با اشاره به وسعت خدمات شهرداری طی 10 سال گذشته نسبت به 50 سال پیش گفت: یقینا آسیب های اجتماعی به ویژه در بین زنان، اضطراب و نگرانی ویژه ای درجامعه به وجود می آورد که پیشگیری، کنترل و مقابله با این آسیبها می تواند به سلامت خانواده و به آرامش و امنیت جامعه کمک کند. در یک دهه گذشته شهرداری تهران از قالب بلدیه و وظایف صرفا خدماتی و فضای سرد به یک نهاد احتماعی تبدیل شد که در این مدت کوتاه توانست به اندازه 50 سال گذشته خدمات و فعالیتهای ارزنده ای به شهروندان ارائه دهد. به عنوان  یک پژوهشگر که 30 سال از عمر خود را در پژوهش های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان گذرانده ام لازم می دانم به این نکته اشاره کنم که شهرداری تهران در زمینه توانمندسازی زنان با ایجاد معاونت توانمند سازی و آموزش کلاسهای هنری حرفه ای به بانوان توانسته تعداد قابل توجهی از زنان  را از وابستگی به کارهای خدماتی و انحرافات اخلاقی نجات داده و به انسان های مولد و فعال تبدیل کند.

وی با اشاره به فعالیتهای شهرداری در توانمندسازی زنان معتاد گفت: امروز 2500 هزار زن به عنوان سرپرست خانواردر تهران زندگی می کنند که سالیانه 650هزار نفر به آنها اضافه می شود؛ بنابراین توانمندسازی بانوان در تهران در برابر آسیبهای اجتماعی موضوعی بسیار مهم و قابل تاملی است. شهرداری تهران در زمینه ترک اعتیاد زنان با ایجاد کمپ ترک اعتیاد زنان و واحدهای بهاران مثل آفتاب نیلوفری در زمینه بازسازی و بازپروری زنان معتاد حرکت های مثمر ثمری داشته است در حالی که این مساله وظیفه نهادها و سازمان های دیگری است. 375 خانه سلامت و سرای محله در محلات تهران همزمان به  توسعه فعالیتهای فرهنگی در بین بانوان اقدام می کنند که خدمات ارائه شده در این خانه ها نشان از فعالیت های قابل توجه شهرداری تهرا ن است.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: حتی زنان شاغلی که خستگی های روحی وروانی دارند نیز با حضور در درکلاسهای رایگان یا کلاسهای بسیار ارزان سرای محلات در فعالیتهای علمی وفرهنگی شرکت کرده و تجدید روحیه می کنند. بنابراین می توان گفت توسعه فرهنگی فعالیتهای خانه های فرهنگ در محله ها منجر به استفاده بهینه از اوقات فراغت بانوان شده است.

وی با اشاره به اینکه زنان در مدیریت شهری تهران جایگاه ویژه ای دارند گفت:  شهرداری تهران با کمک انجمن های خیریه و تشکل های مردمی فعال در زمینه کار آفرینی توانسته به عنوان الگوی سایر سازمان ها مطرح شود. امروز در شهرداری تهران مدیریت زنان جایگاه ویژه ای یافته است بنابراین نباید جناح های سیاسی با اغراض سیاسی از بیان واقعیت چشم پوشی کنند  چراکه باید در پیشگاه خداوند و مردم ایران پاسخگوی تهمت پراکنی های خود باشند. 

دکتر ابهری با انتقاد از عدم کارآمدی سایر نهادها در رسیدگی به آسیبهای اجتماعی زنان گفت: هر چند که در هر سازمان و نهادی نقایصی وجود دارد اما طبق مثل معروف دیکته نانوشته غلط ندارد، در تهران 22 سازمان متولی پیشگیری، کنترل و مقابله با آسیبهای اجتماعی هستند و در حالی که میلیاردها تومان از بودجه بیت المال را دریافت می کنند اما بازخورد آنها در جامعه بسیار ناچیز و غیر قابل اعتناست. در حالی که شهرداری توانسته با برگزاری نمایشگاه های حمایتی و فعالیتهای دیگری که در جهت حمایت از زنان است به این حوزه رسیدگی مطلوبی داشته باشد.  

این رفتارشناس اجتماعی درپایان با بیان اینکه شهردار تهران مرد عمل و تفکراست عنوان کرد: بنده در مدت زمانی که به مباحث آسیبهای اجتماعی می پرداختم به این مساله رسیدم که متاسفانه سازمانهای دولتی درباره کاهش آسیبهای اجتماعی چندان موفق نبوده اند بخصوص در حوزه زنان در حالی که شهرداری با برخورداری از مدیری که مرد عمل و تفکر است و برخلاف سایرین که بیشتر شعارمی دهند تا عمل، توانسته خلاء های موجود در حوزه زنان را کاهش دهد و در حوزه فعالیتهای فرهنگی و علمی و هنری و کاهش آسیبهای اجتماعی زنان بی سرپرست و بد سرپرست از آنها حمایت های جدی به عمل آورد که این تلاش بسیار ستودنی وقابل تقدیر است.