شهری بدون نایلکس

میرزایی، مدیر محیط زیست شهرداری منطقه 19، در مورد این طرح به افکارنیوز گفت: «به مناسبت هفته بدون نایلکس، کیسه‌های پارچه‌ای نان را تولیدکرده و در 17 نانوایی سراسر منطقه توزیع کرده‌ایم. همکاران ما در نانوایی‌ها مستقرشده و به کسانی که برای خرید نان مراجعه می‌کنند، کیسه‌های پارچه‌ای را تحویل می‌دهند. این کیسه‌ها که با مهر کانون‌های محیط‌زیست و شهرداری منطقه 19 به مردم ارائه می‌شود، به عنوان برنامه‌ای تبلیغاتی برای جایگزینی کیسه‌های تجزیه‌پذیر به جای پلاستیک مطرح است.»

وی افزود: «همچنین در فروشگاه شهروند نازی‌آباد و 2 میدان میوه و تره‌بار منطقه 19 نیز طرح مشابهی را اجرا کرده‌ایم که در میادین تره‌بار به سبک و سیاق سابق، میوه و سبزی در پاکت‌های کاغذی به مردم عرضه می‌شود.»

مدیر محیط زیست منطقه 19 با اشاره به برنامه‌های آموزشی این هفته ادامه داد: «در سرای محلات کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است. با 500 عضو و 14 دبیر محله، کلاس‌هایی در راستای تبیین مزایای محصولات تجزیه‌پذیر و معایب پلاستیک برگزار می‌شود. همچنین آموزش تفکیک از مبدا پسماندهای خانگی نیز مطرح است که این برنامه با همکاری سازمان بازیافت عملی شده و کیسه‌های آبی به مردم ارائه می‌شود تا پسماندهای خود را در همان منزل جداسازی کنند.»

میرزایی همچنین بر گنجانده شدن برنامه‌های آموزش کاهش مصرف انرژی در هفته بدون نایلکس تاکیدکرد و بیان داشت: «در این کلاس‌های آموزشی در رابطه با کاهش مصرف انرژی نیز صحبت‌هایی مطرح می‌شود و کارشناسان نسبت به آگاه ساختن مردم در مورد روش‌های کاهش مصرف آب و برق و گاز اقدام می‌کنند.»

این مقام مسئول در شهرداری منطقه 19، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا این طرح تنها محدود به هفته بدون نایلکس است یا خیر؟» گفت: «این طرح و برنامه در طول سال ادامه و استمرار دارد. اما در این هفته برجسته‌تر بوده و به صورت جدی‌تری دنبال می‌شود.»