مناسب ترین سن برای ارتودنسی

 حوریه میرمحمد صادقی، متخصص ارتودنسی، با بیان اینکه ارتودنسی هم از نظر زیبایی و هم از نظر درمانی اهمیت دارد، گفت: این به این معنی است که ارتودنسی عملکرد فک و دندان‌ها را اصلاح می‌کند. کسی که فک پایینش جلو است باید ضمن ارتودنسی، ‌اصلاح فک را هم انجام بدهد؛ اگر فقط ارتودنسی انجام دهد، باعث می‌شود دندان‌ها با هم تماس درستی نداشته باشند و سرانجام باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

میر محمد صادقی ادامه داد:  در فردی که دندان و فکش مشکل دارد، جویدن خوب انجام نمی‌شود و روی گوارش او اثر می‌گذارد و با هر بار جویدن، ضربه به فک می‌خورد و روی مفصل فک پایین هم اثر می‌گذارد.

وی در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به این باور غلط که در 30 سالگی باید همه دندان‌ها را بکشید، افزود: ما در مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و با مراقبت صحیح از دندان‌ها، در قالب بهداشت و مراجعه به دندانپزشک می‌توانیم دندان‌هایمان را در دوره سالمندی هم حفظ کنیم. از بین رفتن یک دندان طبیعی آنقدر عوارض دارد که حتی اگر بهترین دندانپزشک یا بهترین تجهیزات و صرف هزینه سنگین، دندان را جایگزین آن کند، باز هم نمی‌تواند شبیه دندان طبیعی باشد.

این متخصص ارتودنسی با بیان اینکه برخی درمان‌های اردتودنسی، از سن افتادن دندان‌های شیری و بیرون آمدن دندان دائمی باید انجام شود، ادامه داد: شاید حول و حوش چهار سالگی نیاز به درمان باشد. بنابراین بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببریم تا اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتودنسی محدودیت سنی نداریم، گفت: حتی فرد 70 ساله هم ممکن است قبل از ایمپلنت به ارتودنسی نیاز داشته باشد. بهترین زمان ارتودنسی قبل از بلوغ و زمانی است که آخرین دندان‌های دائمی در حال رویش هستند یعنی تا سن 15 ،16 سالگی.

صادقی در ادامه بیان کرد: اگر فرد نزد متخصص برود و کارها درست انجام شود و فرد هم بهداشت را رعایت کند، ‌امکان پوسیدگی دندان وجود ندارد. این افراد باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان توجه کنند. اطراف براکت را بدرستی و بادقت تمیز کنند. لکه‌های سفید و قهوه‌ای رنگ اطراف براکت نشان‌دهنده رعایت نکردن بهداشت است.

وی تنها راه ردیف کردن دندان‌ها را ارتودنسی دانست و افزود: گاهی اوقات برای تغییر ظاهر دندان می‌توان با دادن تراش به دندان و قرار دادن موادی خاص روی آن، به این هدف رسید؛ اما این کار در شرایط خاص انجام می‌شود. یا شاید بیمار ارتودنسی را نمی‌پسندد. برخی دندانپزشکان با وجود اختلافات بیشتر هم این روش را انتخاب می‌کنند که البته این روش، مضراتی هم دارد.

این متخصص ارتودنسی در مورد کاربردهای درمانی ارتودنسی گفت: اول این که باید دو فک روابط مناسبی با هم داشته باشند تا فرد بتواند خوب غذا بجود. معمولا آنچه در سنین پایین‌تر شایع‌تر است و نیاز به درمان دارد، تنگی فک بالاست که با استفاده از یک پلاک ساده در کوتاه‌مدت درمان می‌شود و افزایش عرض فک بالا، هم فضای کافی برای رویش دندان ایجاد می‌کند هم رابطه دندان‌های فک بالا و پایین را مناسب می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد دیگری که اهمیت دارد، ممکن است فک پایین عقب‌تر باشد که این مورد اگر در زمان مناسب، یعنی قبل از بلوغ با یک پلاک ساده یک فکی یا دو فکی درمان شود، حتما این که تناسب در فک ایجاد شود، وجود دارد. در این صورت فرد از نظر عملکردی تا آخر عمر شرایط خوبی دارد و ظاهرش بهبود می‌یابد.

صادقی با بیان اینکه ارتودنسی، رشد فکی را هم تحریک می‌کند، تاکید کرد: این نوع درمان با نقشی که دارد، در محدوده خاص باعث رشد فک جلو می‌شود. البته این مساله در شرایط خاص و بیمار خاص و با مهارت خاص امکان‌پذیر است.

وی در پایان اظهارداشت: مردم برای انجام درمان‌های ارتودنسی به مراکز دانشگاهی که دانشجوی دندانپزشکی یا دستیاران دندانپزشکی تربیت می‌کنند مراجعه نمایند، چراکه فعالیت این دانشجویان توسط اساتید هدایت می‌شود و کار آنها مطمئن است. در غیر این صورت می‌توانند به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.