خواص درمانی بادام

 بادام دانه بومی ایران و جنوب آسیا است و در سده های اخیر از ایران به اسپانیا و آمریکا رفته و هم‌اکنون بزرگترین کشورهای تولید‌کننده بادام ایالات متحده آمریکا و اسپانیا هستند.

واژه بادام به انگلیسی Amygdalus نیز ایرانی است و از فارسی به ترکی، عربی، هندی و اردو رفته‌ است؛ بادام گونه‌های مختلفی دارد که به دلیل وسعت کاربرد چند گونه «بادام تلخ»، «بادام کوهی»، «بادام هندی» و «بادام زمینی» را به تفصیل معرفی خواهیم کرد؛ اما گونه‌های نادر آن شامل موارد زیر است:

تِنگِرس یا بادام خارآلود یا تِنْگِس، که تنها در زاگرس جنوبی در ایران می‌روید.

بادام شرقی گونه‌ای بادام وحشی که بومی غرب ایران و شمال عراق است.

درخت بادام معمولی 4 تا 10 متر با چوبی ستبر و سخت است که شکوفه آن سفید و شبیه شکوفه گیلاس است؛ میوه آن که چاقاله نامیده می شود ابتدا، سبز است با مغزی سفید، شکوفه بادام در اوائل بهار گل می‌کند و دانه بادام، در اواخر تابستان، سفت و سخت و رسیده می‌شود.

حدود نیمی از وزن دانه بادام از روغن تشکیل می‌شود که چربی با اسیدهای غیر اشباع است بنابراین برای افراد چاق و دارای امراض قلبی و عروقی، مضر نیست.

این میوه بسیار مغذی و پرکالری است و 7-14 عدد دانه آن، انسان گرسنه را سیر می‌کند؛ در دانه بادام همچنین «نشاسته»، «قند»، «فیبر»، «پروتئین»، «آب» انواع «ویتامین»، انواع مواد معدنی مانند «کلسیم»، «آهن»، «منیزیم»، «منگنز»، «فسفر»، «پتاسیم»، «سدیم» و «روی» موجود است.

فرآورده‌های بادام

بادام به‌صورت خام، خاصیت غذایی و درمانی دارد اما «روغن» آن نیز به دو صورت خوراکی و مالشی، از بهترین داروها برای درمانی انواع بیماری‌های گوارشی، ضعف قوای مردانه و زنانه، کوفتگی‌ها و... است همچنین از ترکیب بادام در بسیاری از غذاها به صورت فرنی، خورشت فسنجان بادام یا «شیربادام» می توان برای بهبود سلامت و درمان بیماریهای مختلف استفاده کرد که شرح آن در مباحث دیگر خواهد آمد.

خواص درمانی بادام

بادام شیرین از نظر طببیان اسلامی، کمی گرم و تر است، ملین بوده و برای درمان زخم روده‌ها، مثانه و اسهال مفید است؛ بادام سینه را نرم می‌کند و تقویت‌کننده قوای جنسی است.