حج منافع فراوانی برای امت اسلامی دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جمع ایثارگران و خانواده معظم شهدا در محل بعثه مقام معظم رهبری اظهار کرد: امسال فضای سنگینی علیه فریضه حج به‌وجود آمد که به نظر می‌رسد باید یک کالبد شکافی در این زمینه انجام شود که چه کسانی و با چه اهدافی اقدام به مخالفت با این فریضه الهی کردند.

وی با بیان اینکه هیچ فریضه یا سفر دینی به اندازه حج در زندگی مردم و جامعه تاثیر گذار نیست، تصریح کرد: دشمنان این تاثیر را دقیقاً شناسایی کرده‌اند و از گذشته تا حال تمام تلاش و امکانات خود را به کار گرفته‌اند تا به شکلهای گوناگون این فریضه مهم را یا کمرنگ کنند و یا به نوعی از اثر بیندازند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد:‌ فضاسازی و تبلیغات منفی علیه حج موضوعی جدید نبود بلکه در طول تاریخ سابقه داشته و تمام جبهه‌ای که مقابل اهل بیت(ع) قد عَلَم کردند، مروجان این اندیشه و مبلغان این طرز تفکر بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه پیش از انقلاب هم گروههای به اصطلاح روشنفکر تلاش کردند با ورود القاب و واژه‌هایی درباره حج و حاجی، به نوعی این فریضه مهم را تحت الشعاع قرار دهند‌، ادامه داد: اینها مسائل جدیدی نبود و مرور تاریخ نشان می‌دهد که از صدر اسلام به بعد این تفکر به وجود آمد و با هدف منصرف کردن مردم از آمدن به حج استمرار پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب احیاگر «حج ابراهیمی» شد و با وارد کردن این واژه در ادبیات دینی، این مسئله مورد توجه قرار گرفت که حج باید مطابق ملاکهایی که قرآن در مورد حضرت ابراهیم(ع) بیان کرده، برگزار شود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به منافع فردی حج گفت: آمرزش گناهان، دستیابی به بهشت،‌ خیر دنیا و آخرت،‌ اجابت دعا،‌ آرامش دل،‌ پیوند روح با خدا و مسائلی از این دست تنها گزیده‌ای از منافع فردی این فریضه است که مشابه آن جای دیگری به صورت جامع دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: حج علاوه بر منافع فردی، منافع فراوانی برای امت اسلامی دارد و مطابق روایات اساساً خداوند حج را قرار داد تا مسلمانان در یک زمان و مکان مشخص در کنار هم جمع شوند و برای حل مشکلات و معضلات، چاره‌اندیشی کنند.

وی تصریح کرد: اگر سران، دانشمندان و فرهیختگان کشورهای اسلامی هر سال در موسم حج برای رفع گرفتاریهای جهان اسلام کنار هم جمع می‌شدند، آیا وضع امت اسلامی بهبود پیدا نمی‌کرد؟ آیا نمی‌توانستند با این همه منابع و ثروت خدادادی در منطقه خاورمیانه، علیه رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند و آن را وادار به تسلیم کنند؟ آیا درباره مسلمانان میانمار و کشمیر نمی‌شود تصمیم گرفت و از ظلم به آنها جلوگیری کرد.

سرپرست حجاج ایرانی، کعبه را محور وحدت امت اسلامی برشمرد و گفت: باید کنار هم قرار بگیریم و با مرور مشترکات به وحدت دست پیدا کنیم،‌ همان گونه که اکنون امت اسلامی از هر نژاد و مذهبی، همه به شکلی واحد گرد کعبه می‌ایستند و نماز بجا می‌آورند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: زائران فداکاری که امسال با وجود همه تبلیغات منفی برای انجام فریضه الهی حج پا به سرزمین وحی گذاشتند باید با بهره گیری از برکاتی که در این سفر درک کردند، به عنوان یک مبلغ، حقایق را بازگو و فرهنگ عمیق حج را توسعه دهند.