افزایش سالمندان به 30 میلیون نفر در آینده

 علی ربیعی وزیرتعاون کار ورفاه اجتماعی در کارگاه بین المللی بازار کار اظهار کرد: در آینده باید  مقوله اشتغال ضربتی و بنگاه‌های اقتصادی زود بازده در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: انقلاب آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشور‌ها بی تاثیر از تحولات جمعیتی نبوده است. ما باید تحولات جمعیتی در کشورمان را یک فرصت برای رشد اقتصادی بدانیم و در جهت اشتغال زایی گام برداریم.

ربیعی عنوان کرد: در مرحله‌ای هستیم که با مدیریت بازار کار می‌توانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و اشتغالزایی ایجاد کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: این کارگاه به منظور تصمیم گیری درباره سیاست گذاری‌ها در حوزه کار برگزار شده  و باعث افزایش ظرفیت بازار کار می‌شود.

وی با بیان اینکه دو سالی است که منازعات سیاسی بر روی موضوع کار است، ادامه داد: در دو دهه گذشته موضوع بیکاری یکی از دغدغه‌های کشور شده است.

ربیعی گفت: ما ناچار هستیم از تجارب بین المللی برای سیاست‌های بازار کار استفاده کنیم و  باید برای کیفیت کار همفکری ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: پنجره جمعیتی در ایران یک واقعیتی است که فشار بر حوزه کار گذاشته است ، باید از این تهدید فرصت ساخت و ایجاد اشتغال کرد چرا که این نیروی انسانی می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند.

افزایش سالمندان به 30 میلیون نفر در آینده 

ربیعی گفت: اگر امروز با ٦ میلیون سالمند مواجه هستیم در آینده این عدد به ٣٠ میلیون نفر افزایش می‌یابد و باید با اشتغالزایی و رشد اقتصادی، رفاه و آسایش را برای سالمندان به ارمغان بیاوریم.

وزیر کار ادامه داد: کشور ایران با ٨٠ میلیون جمعیت، یک درصد جمعیت کل دنیا را به خود اختصاص داده است و ١/٩ درصد از نیرو‌های جویای کار در ایران هستند.

وی با بیان اینکه برای سیاست گذاری در بازار کار با فقدان سرمایه گذاری مواجه هستیم، ادامه داد: تعداد سرمایه گذاران به اندازه‌ای نیست که رشد بزرگی را رقم بزند.

ربیعی افزود: یکی از چالش‌های پیش رو، عدم ورود به بازار جهانی است که به دنبال آن هستیم در سال‌های آینده با ایجاد شغل و تولید داخل وارد بازار جهانی بشویم.

وی افزود: بزرگ کردن اقتصاد کشور منوط به جذب سرمایه گذار است و باید در کشور بسیج سرمایه گذار داخلی شکل گیرد تا با تولید با کیفیت قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

ربیعی افزود: برای خروج از این وضعیت باید برنامه اشتغال و رشد فراگیر اشتغال زا را در دستور کار قرار داد. همچنین قادریم امسال به یک رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم.

ایجاد 400 هزار شغل با اجرای طرح رسته های پر کشش اشتغال

وی عنوان کرد: طرح کارورزی طرحی است که باید بیشتر به آن پرداخت چرا که باعث افزایش مهارت می شود، همچنین طرح رسته‌های پرکشش اشتغال  می‌تواند ٤٠٠ هزار شغل ایجاد کند.

ربیعی گفت: در اکثر کشور‌ها در شرایطی که فاقد سرمایه هستند بالعکس عمل می‌کنند و باعث خروج از بحران اقتصادی و بیکاری می‌شوند، کشور ما  در شرایطی که با کمبود نقدینگی مواجه است باید اشتغال و کار را افزایش دهد.