کودکان سوری تحت فشار شدید و در حالتی از «استرس مخرب» هستند
بنیاد خیریه نجات کودکان می‌گوید میلیون‌ها کودک سوری به خاطر آنکه به مدت طولانی در ترس و وحشت از جنگ به سر برده‌اند، تحت فشار شدید و در حالتی از «استرس مخرب» هستند.

این بنیاد گفته است اگر هرچه زودتر به این وضعیت رسیدگی نشود، ضربه‌ای که در اثر جنگ به یک نسل کامل کودکان سوری وارد شده، ممکن است هرگز قابل جبران نباشد.

بر اساس یک گزارش جدید بنیاد «نجات کودکان»، ترس و استرس جنگ باعث افزایش شب‌ادراری، خودآزاری، تلاش برای خودکشی و رفتارهای پرخاشگرانه در میان بسیاری از بچه‌های سوری شده است.

این گزارش که تحت عنوان «زخم‌های نامرئی» منتشر شده، به وضعیت وحشتناک روحی و روانی کودکانی که در سوریه گیر افتاده‌اند، پرداخته است.

نجات کودکان می‌گوید این جامع‌ترین تحقیق از نوع خود در مورد سلامت روانی کودکان سوری است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که نیمی از این کودکان، اندوه و غم شدید را تجربه کرده‌اند.

این نهاد در عین حال می‌گوید برنامه‌های حمایتی در این زمینه نتایج قابل‌توجهی داشته و باید در سراسر سوریه اجرا شود.

بنیاد «نجات کودکان» در انجام این تحقیق با بیش از ۴۵۰ نفر در هفت استان از مجموع ۱۴ استان سوریه صحبت کرده که بچه‌هایی از سنین مختلف، والدین، مددکاران، امدادگران و معلمان از جمله آن‌ها بودند.

برخی از نتایج تحقیق:

تقریبا تمام کودکان و ۸۴ درصد بزرگسالان گفتند که بمباران و گلوله‌باران علت اصلی استرس‌های کودکان است.

دو سوم کودکانی که درباره آن‌ها تحقیق شده، یا یکی از عزیزانشان را از دست داده‌اند، یا خانه‌شان بمباران و گلوله‌باران شده یا مجروح جنگی هستند. بعضی از آن‌ها نیز بیش از یکی از این تجربه‌های تلخ را داشته‌اند.

۷۱ درصد از مصاحبه‌شوندگان گفتند بچه‌ها به شکلی فزاینده مبتلا به شب‌ادراری مداوم و ادرار غیرارادی هستند که از علائم استرس سمی و اختلال استرسی پس از ضایعه روانی هستند.

۴۸ درصد از بزرگسالان گفتند بچه‌هایی را می‌شناسند که در پی جنگ، توان تکلم را از دست داده یا دچار لکنت زبان و اختلالات گفتاری شده‌اند.

تقریبا نیمی از مصاحبه‌شوندگان گفتند کودکان یا به‌طور منظم یا همیشه دچار اندوه و غم شدید هستند.

جنگ سوریه در بهار سال ۲۰۱۱ آغاز شده و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر در آن کشته شده‌اند.