روادید زائران اربعین از اول مهرماه صادر می شود

مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین در مراسم آغاز رسمی صدور ویزای عراق برای زائران مراسم اربعین حسینی، که امروز دوشنبه (20 شهریورماه) در محل سفارت عراق برگزار شد، گفت: این لحظه ها ماحصل یکسال تفاهم، همکاری و نشست مشترک ایران‌ و عراق است که این هماهنگی در قالب یادداشت تفاهم همکاری با امضای وزرای دو کشور به پایان رسید.

وی افزود: بنده و سفیر عراق در ایران به صورت لحظه‌ای در صورت نیاز نشست مشترک برگزار می‌کنیم تا فرایند اعزام زائران را مورد بررسی قرار دهیم، البته در دو سال گذشته همکاری مشترکی با یکدیگر داشتیم و نحوه اعزام زائران از مرزهای مشترک شکل مناسبی به خود گرفته است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال نسبت به سال گذشته نحوه ساماندهی در اعزام، حضور زائران در عراق و عبور آنها از مرزها بهبود پیدا کرده و همچنین آگاهی نسبی در جامعه درباره قوانین و مقررات شکل بهتری گرفته است.

آقابابایی تصریح کرد: از اول مهرماه صدور روادید زائران اربعین حسینی در دفاتر 12 گانه در سراسر کشور آغاز می شود، هماهنگی های خوبی بین ایران و عراق برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم انجام شده است.

وی افزود: از امروز تا اربعین 59 روز باقی مانده که عملیات اعزام نیز 20 روز قبل از اربعین شروع خواهد شد و زائران می توانند در این تاریخ از کشور خروج داشته باشند.

در ادامه این نشست «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر عراق اظهار کرد: این نشست رسانه‌ای مختص بررسی‌ به مسئله حضور ویزای اربعین است.

سفیر عراق افزود: برای ایران پیروزی و سربلندی بیشتری آرزو دارم و باید بدانیم که دست به کار تاریخی همسان و هم‌ترازی زدیم که در راستای اهمیت تاریخی این رخداد و روابط حسنه با ایران و عراق باید تصمیمات شجاعانه‌ای اتخاذ شود.

صابر الموسوی ادامه داد: راحتی سفر میان ایران و عراق و ورود میلیون‌ها زائر به عراق سنبلی میان دو کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توانیم با نگاهی به تعداد زائران به میزان توسعه روابط میان ایران و عراق پی ببریم.

سفیر عراق با بیان اینکه سال گذشته بیش از دو میلیون نفر به عراق سفر کردند، اضافه کرد: این آمار نشان خوبی برای توسعه روابط ایران و عراق است، اگر برخی درباره رابطه ما با ایران سوال کنند بنده اعلام می‌کنم روز‌ به‌ روز این همکاری و نزدیکی عمیق‌تر می‌شود، روابط ما با ایران گرم و چشم‌گیر است.

وی یادآور شد:  هر زمان با مسئولان ایرانی برای بررسی به گذرگاه‌های مرزی می‌رفتیم از حضور زائران احساس آرامش می‌کردیم.

صابر الموسوی یادآور شد: حدود 27 روز پیش یادداشت تفاهم نیز میان ایران و عراق به امضا رسید، این یادداشت تفاهم از دوم سپتامبر اجرایی شد، همچنین دو روز بعد از اجرا صدور ویزا برای زائران را آغاز کردیم.

سفیر عراق متذکر شد: براساس توافق ایران‌ و عراق مقرر شد 12 دفتر در کنار 4 دفتر دیگر فعالیت خود را برای صدور ویزای اربعین آغاز کرده‌اند. اکنون سفارت و کنسولگری عراق در ایران اقدامات لازم برای صدور ویزا را آغاز کرده‌اند.