شناسایی 16 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی برای کودکان بازمانده از تحصیل که به هر دلیلی از حضور در مراکز آموزشی محروم هستند، اقدامات ویژه‌ای را در نظر گرفته است و  آن‌ها را حمایت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلات اقتصادی و مخالفت خانواده‌ها جزء عوامل اصلی بازماندگی کودکان از تحصیل به شمار می‌رود و سازمان بهزیستی کشور تلاش می‌کند تا اقدامات مثبتی را با مداخله به هنگام برای مرتفع کردن این مسائل و بازگرداندن کودکان به فضاهای آموزشی انجام دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در مسأله رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل هم اکنون یک همکاری سه جانبه میان سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برقرار است و عقیده ما بر این است که  این همکاری  در کاهش تعداد این کودکان و سوق دادن آن‌ها به مراکز آموزشی بسیار تاثیرگذار است.

محسنی بندپی با اشاره به عواقب دور ماندن کودکان از آموزش و فضاهای آموزشی خاطر نشان کرد: بدون تردید وقتی یک کودک از مدرسه و محیط آموزشی دور بماند، گرفتار معضلات و آسیب‌های اجتماعی می شود. بروز آسیب‌هایی چون اعتیاد، کودکان کار، مورد سوء استفاده قرار گرفتن از سوی باندهای متخلف با مدیریت و سرکردگی افراد فرصت طلب، تنها بخشی از عواقب بازماندگی کودکان از تحصیل و دور ماندن آن‌ها از مدرسه است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با اجرای طرحی مستمر به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل اقدام کرده و همه کودکانی که در این طرح شناسایی می‌شوند تحت حمایت‌های تحصیلی ویژه این سازمان قرار می‌گیرند و در این راستا خدمات لازم را دریافت می‌کنند تا از آسیب ها و معضلات اجتماعی در امان بمانند.

شناسایی 16 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ذکر آمار کودکان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر 16 هزار کودک در سن ورود به مدرسه و تحصیل در سیستان و بلوچستان توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به مدرسه می‌روند و حمایت های مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

محسنی بندپی با بیان اینکه طرح شناسایی و بازگرداندن کودکان به محیط‌های آموزشی مدارس، در سراسر استان‌های کشور با جدیت دنبال می‌شود، گفت: کمک گرفتن‌ از ظرفیت‌ خوب موسسات خیریه مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی کردن حل معضلات اجتماعی از جمله مواردی است که نقش مهمی را در بازگرداندن کودکان به فضای مدرسه ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: نابرابری های اجتماعی و فرهنگی منجر به افزایش آسیب های اجتماعی می‌شود و گروه‌های حساس از جمله کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. براساس آمارها در ایران حدود 25 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهاد حمایت کننده از کودکان آسیب دیده و آسیب پذیر قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: این کودکان به منظور شرکت در فضاهای آموزشی مدارس و برای تامین نیازهای تحصیلی خود از جمله لوازم التحریر، لباس و غیره به کمک‌های مردمی و حمایت سازمان‌های مردم نهادی که در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کنند، احتیاج دارند.

محسنی بندپی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های فعال مردمی در حل معضلات اجتماعی به ویژه معضل بازماندگی کودکان از تحصیل، امری ضروری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و سازمان بهزیستی کشور آمادگی دارد تا با همکاری و اجرای برنامه های مشترک با سایر خیریه ها و نهادهای مردمی در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کند.

وی با اشاره به در اولویت بودن مناطق محروم در مسأله بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به فضاهای آموزشی، گفت: طرح های پیشگیرانه و اجتماع محور سازمان بهزیستی کشور با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در مناطق و محلات محروم و فراهم سازی شرایط مساعد تحصیل برای آن‌ها به طور جدی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: کودکان بازمانده از تحصیل پایتخت همانند کودکان سایر استان‌ها حمایت های لازم را برای ادامه تحصیل دریافت می‌کنند و امیدواریم بتوانیم با استمرار طرح‌های حمایتی، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را در سراسر کشور کاهش دهیم.