نظارت سیستمی نیاز امروز واردات دارو/گفته وزیر بهداشت را منفی تعبیر نکنید

دکتر منوچهر جمالی در خصوص وسوسه انگیز خطاب کردن صنعت دارو توسط وزیر بهداشت گفت:از اینکه صنعت دارو در ایران پیشرفت جدی کرده شکی درآن نیست ولی این بخش کار ضمن آن رسالت و هدف اصلی که برای برآورده کردن نیازهای بیماراست در بخش پیشگیری و کنترل ازطرفی با اقتصاد بالایی سرکاردارد ، تولید وصادرات واردات و پخش دارو خب فضایی است که با اقتصاد سروکار دارد نقدینگی هم هست ، هرجایی هم که نقدینگی سروکار داشته باشد برای آدم هایی که لغزش داشته باشند وسوسه انگیزاست ، تنها صنعت که نه دارو بلکه خیلی از جاهای دیگر هم همینطور است.

ی ادامه داد: منظور آقای وزیر این نبوده که دارو وسوسه انگیز است به طور هر جایی که قابلیت جابجایی اقتصادی دارد می تواند وسوسه انگیز باشد برای کسانی که اعتقادات سالمی ندارند و ممکن است تخلفی هم بکنند منتهی باید نظارت کرد ، کنترل کرد که این اتفاقات پیش نیاید..
منظور آقای وزیر این است که تولید چه هزینه ای دارد ؟ واردات چه هزینه ای دارد ؟چه مبالغی دارد جابجا می شود و رد وبدل می شود بنابراین برای کسانی که انگیزه های دیگری دارند وسوسه انگیز باشد .
 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: دربخش دارو هم مثل بخش های دیگر باید انسانهایی سرکار باشند که کار را پیگیر بگیرند ، انقلابی باشند ،حمایت بکنند از نظام ، زیر پرچم ولایت کارشان را انجام بدهند ، خیلی از عزیزان ، عزیزانی هستند که جبهه رفتند و آدم های متعهدی هستند. نظارت هم باید باشد تا کار سالم تر انجام شود نیازبیمار به دارو و آنچه به ان نیاز دارد راحت تر ، در شرایط مناسب تر و با حداقل هزینه به دست مردم برسد .
 
به نظر من آنچه که برای دارو باید تلاش بکنیم این است که دارو با پوشش حداکثری بیمه در کمترین زمان ممکن به دست بیماران برسد حالا در این بین داروهایی هست که ما تولید نمی کنیم مجبور هستیم که وارد کنیم .و پزشکانی که پیشنهاد می دهند و می گویند داروهایی که الان تولید نمی کنیم نیاز مهم کشور است آن داروها را هم می بایست با یک سازوکاری تحت پوشش بیمه قرار بدهند .در مورد داروهای خارجی و وراداتی پزشک های محترم به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه اشان به معاونت دارو و غذا مراجعه می کنند و اعلام می کنند که مثلا دارویی نیازمهم کشور است و ما هم تولید نداریم و در نهایت می تواند تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرد.
صنعت دارویی ما دارد خوب پیشرفت می کند اما آن بحث نظارتی و دغدغه ای که همه ی ما داریم به آن هم پرداخته شده و خواهد شد .
 
نماینده مردم رودبار ادامه داد: اگر ما یک تکلیف و یک نظارت درستی داشته باشیم هم می دانیم که چه چیز را داریم وارد می کنیم و هم می دانیم نیاز کشور ما چقدر است و هم می دانیم که چه دارویی را با چه مقداری وارد می کنیم و باید کارمان حساب کتاب داشته باشد و اگر از این حساب کتاب خارج شویم صنعت دارویی و تولید داخلی کشور ممکن است بهم بخورد .چون اگر دارویی که دارد در کشور تولید می شود همان را از خارج کشور وارد بکنیم داریم صنعت دارویی کشور را با چالش روبرو می کنیم.به همین دلیل باید نظارت کنیم که چه دارویی را چه مقدار وارد و چه دارویی را چه مقدار صادر می کنیم و نیازدارویی کشور چه میزان است و این یک دودوتا چهارتای ساده است .
 
جمالی در پایان افزود: فرمایش آقای وزیر با به صورت منفی تعبیر نکنید بالاخره شما هر جایی هم بروید بازار بروید و پولی جابجا بشود آنجا هم وسوسه انگیز می شود