50 درصد نمک مصرفی ایرانیان از طریق نان است

 ایرج حریرچی در نشست خبری پنجاه و یکم سخنگوی وزارت بهداشت، درباره استفاده از داروهای ایرانی با اشاره به اینکه مردم باید به فرزندان این ملت در تولید دارو اعتماد کنند، اظهار داشت: طبق قانون و برنامه‌های توسعه، باید از دارو ژنریک و تولید داخلی استفاده شود زیرا بیمه‌ها این داروها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: البته اگر داروهای خارجی برای بیماران خاص باشد از بودجه‌های طرح تحول سلامت و بیمه‌ها پوشش می‌دهیم، علی‌الخصوص داروهایی که تولید داخلی ندارند و برخی داروهای خارجی نیز با قیمت ژنریک وارد کشور می‌شود، ولی براساس مفاد اقتصاد مقاومتی باید از داروی داخلی استفاده کنیم.

قام مقام و مدیرکل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 25 درصد هزینه‌های مردم برای دارو هزینه می‌شود و 50 درصد بودجه فقرای کشور از جیب‌شان، صرف هزینه‌های دارویی می‌شود که این آمار خطرناکی است، تصریح کرد: در این راستا در طرح تحول سلامت هزینه بستری از 33درصد به 22درصد کاهش یافت ولی دارو با این کاهش مواجه نبود.

سخنگوى وزارت بهداشت همچنین در خصوص کیفیت گندم داخلی و لزوم مصرف بیش از حد نمک برای تهیه نان، گفت: ایرانیان مصرف نمک بیشتری نسبت به استانداردهای جهانی دارند و 10 تا 12 گرم مصرف روزانه ایرانیان، دو برابر حد مجاز است و 50 درصد نمک مصرفی از طریق نان است.

وی به زیان مصرف نمک در بیماری‌های قلب و عروقی، کلیوی و فشار خون اشاره کرد و گفت: برای کاهش میزان مصرف نمک روزانه، نیاز به رفتارسازی و افزایش کیفیت نان است، زیرا میزان نمک موجود در نان مازاد است زیرا افرادی که در تهیه آرد و گندم موثرند باید اقدامی کنند تا 20 درصد نمک موجود در نان را کاهش دهیم.