چگونه از شر سرماخوردگی خلاص شویم

 سرماخوردگی به اندازه‌ای در فصل‌های پاییز و زمستان شایع است که شاید آمار و ارقام سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه باعث تعجب شما شوند. همین آمارها نشان می‌دهند که سالانه حدود یک میلیارد مورد ابتلا به سرماخوردگی فقط در کشور آمریکا به ثبت می‌رسند. اگر می‌خواهید که سریع‌تر از شرّ سرماخوردگی خلاص شوید، از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

سوپ مرغ

با این خوراکی‌ها، ۲روزه از شر سرماخوردگی خلاص شوید

خوردن یک کاسه سوپ مرغ در مواقع سرماخوردگی، یکی از بهترین کارها در راستای بهبودی سریع‌تر است. محققان دانشگاه نبراسکا در سال ۲۰۰۰ میلادی، گزارشی از یافته‌های خودشان در مجله مشهور Chest منتشر کردند که نشان می‌داد سوپ مرغ حاوی ترکیبات ضدالتهابی است و درنتیجه می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین بدهد. فراموش نکنید که رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و هم با التهاب مقابله می‌کند. شیر و دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین D مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر و غلات غنی‌شده می‌توانند به مبارزه با سرماخوردگی کمک کنند. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گویند که پایین بودن سطح ویتامین D در بدن با افزایش موارد ابتلا به سرماخوردگی مرتبط است. این مواد غذایی دارای فواید دیگری هم هستند، چون می‌توانند به تقویت خلق‌وخوی افراد در ماه‌های سرد سال کمک کنند.

هویج و دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین A

دریافت همه ویتامین‌ها برای داشتن یک بدن سالم واقعا ضروری است. با این‌حال، محققان دانشگاه هاروارد تاکید می‌کنند که ویتامین A، نقش کلیدی و مهمی در این زمینه ایفا می‌سازد، چون قوای دفاعی بدن را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد. پس اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید، حتما این مواد غذایی را به‌صورت روزانه مصرف کنید: هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو و اسفناج.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مهم است که هر کدام به تقویت سیستم ایمنی بدن، حتی بعد از ابتلا به سرماخوردگی، کمک می‌کنند. این چای می‌تواند علائم شایع سرماخوردگی مانند گلودرد را هم تسکین بدهد. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که چای سبز را به‌صورت سرد تهیه کنید و بنوشید. به نظر این پزشکان، میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، در حالت سرد بیشتر از حالت جوش و داغ است.

سیر

سیر در صورتی به پیشگیری از مبتلا شدن به سرماخوردگی کمک می‌کند که به‌طور منظم مصرف شود. اثرگذاری قابل توجه سیر هم به ترکیب خاصی به‌نام آلیسین ارتباط دارد که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. محققان توصیه می‌کنند که در صورت ابتلا به سرماخوردگی حتما میزان استفاده از سیر را افزایش بدهید و سعی کنید که آن را به‌صورت خام همراه با آب پرتقال تازه و طبیعی بخورید.

انواع چای

چای‌ها و دم‌نوش‌ها از بهترین گزینه‌ها برای مواقع احتقان و گرفتگی بینی یا مسیر تنفسی هستند. دم‌نوش رازیانه در میان چای‌های دیگر اثربخشی بهتری دارد، چون از ترکیبات اکسپکتورانتی برخوردار است. شما می‌توانید یک فنجان آب جوش را با مقدار دانه رازیانه مخلوط کنید و از سیر، دارچین یا عسل برای طعم‌دار کردن این دم‌نوش کمک بگیرید. مصرف این چای به مقدار سه فنجان در روز واقعا مفید است. اگر طعم شیرینی را در این دم‌نوش نمی‌پسندید، می‌توانید نعناع به آن اضافه کنید. محققان دانشگاه مریلند می‌گویند که چای نعناع نیز تاثیر اکسپکتورانتی دارد و علاوه بر شل کردن مخاط، سرفه را هم برطرف می‌کند.

ماهی

با این خوراکی‌ها، ۲روزه از شر سرماخوردگی خلاص شوید

 

مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و تُن در مواقع سرماخوردگی واقعا مفید است، چون مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-۳ را به بدن می‌رساند. این ترکیبات به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و درنتیجه اجازه نمی‌دهند که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود.