نکات بهداشتی که زائران اربعین حتما باید رعایت کنند

دکتر محمدحسن لطفی با اشاره به حضور کم نظیر هموطنان ایرانی در حماسه میلیونی اربعین عنوان کرد: این سفر به لحاظ این که در فصل پاییز و توام با سرما انجام می شود می تواند مخاطرات برای سلامتی افراد داشته باشد. از سوی دیگر به علت ورود به کشور عراق و به لحاظ وجود برخی بیماری های بومی آن کشور مخصوصاً بیماری های واگیردار لازم است که زائرین محترم یک سری نکات را رعایت کنند تا انشاالله بتوانند با کمترین مشکل این سفر را به سرانجام برسانند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد بیان داشت: بحث رعایت بهداشت فردی بسیار مهم بوده و لازم است زائرین از اولین لحظه سفر تا زمانی که به ایران باز می گردند به آن عنایت داشته باشند.

وی افزود: رعایت بهداشت می تواند از بروز ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری کند. لذا شست و شوی مکرر دستان با آب و صابون می تواند جهت جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی مخصوصاً عفونت های تنفسی مفید باشد.

لطفی افزود: استفاده از آب و غذای سالم بسیار مورد تاکید است. هر چند کاروان ها و موکب های مختلف سعی می کنند با حداکثر ایمنی آب و غذای بهداشتی را به زائران برسانند اما خود افراد نیز باید مواظب باشند و فقط در صورتی از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کنند که کاملا از بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده باشند.

وی بیان داشت: بحث استفاده از وسائل حفاظت فردی خیلی مهم است. اگر خدا نکرده زائری سرماخوردگی یا ابتلا به آنفولانزا پیدا کرد حتما باید همراه ماسک داشته باشد و استفاده کند. ماسک حتی از ابتلا به بیماری تنفسی آنفولانزا پیشگیری می کند.

دکتر لطفی اضافه کرد: همچنین استفاده از لباس گرم بسیار مهم است چرا که تغییرات جوی در طول مسیر و در کشور عراق مشخص نیست و لازم است زائران عزیز حتماً لباس گرم همراه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: همچنین استفاده از وسایل نقلیه ایمن و سالم هم باید مد نظر متولیان و مدیران کاروان ها باشد. چون متاسفانه در گذشته شاهد یک سری حوادث ناگوار بوده ایم. همچنین ضروری است تا بر روی رفتار رانندگان تست های لازم انجام شود تا خدای نکرده دچار رفتارهای پرخطر حین رانندگی نشوند و مشکلات سنوات قبل رقم نخورد.

وی تصریح کرد: هماهنگی زائرین با مدیران و سرپرستان کاروان ها در راستای جلوگیری از سردرگمی ضروری است تا این عزیزان از از لحاظ پیدا کردن مکان مناسب برای خواب و تهیه آب و غذای سالم دچار مشکلی نشوند.

رییس مرکز بهداشت استان یزد خاطر نشان کرد: در حین سفر هم کاروان های بهداشتی مستقر بوده و همکاران فعال ما در حوزه بهداشت و درمان همراه کاروان ها و در موکب های مختلف حضور دارند و توصیه های بهداشتی را خواهند داشت، اما به هر حال رعایت بهداشت فردی نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که خود افراد تعیین می کنند سلامتشان به مخاطره می افتد یا نه.

لطفی در مورد همراه داشتن دارو و لوازم پزشکی نیز گفت: افرادی که دارای بیماری های مزمن بوده و داروهای طویل المدت مصرف می کنند حتما به اندازه کافی دارو همراه داشته باشند، هر چند در طول مسیر موکب بهداشتی درمانی بوده و داروهای حداقلی را در اختیارشان می گذارد اما برای اطمینان بیشتر خودشان دارو به همراه داشته باشند. اما افرادی که سابقه مصرف طولانی مدت دارو را ندارند و موردی مصرف می کردند نیازی نیستبا خود دارو ببرند، چون همراه کاروان ها داروهایی داریم تا در اختیار این دسته از افراد قرار دهیم.

وی تاکید کرد: بیماران دارای ناراحتی دیابتی، قلبی و فشارخونی اگر قرار هست در راهپیمائی اربعین شرکت کنند حتماً داروهای خود را به اندازه کافی همراه داشته باشند و مصرف به موقع آن را فراموش نکنند.

رییس مرکز بهداشت استان یزد اظهار کرد: بسیج جامعه پزشکی استان یزد با بسیج امکانات از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سپاه، ادارات و بسیج مستضعفین هم بحث برپایی موکب و هم اعزام تیم های پزشکی را در نظر دارد. خوشبختانه این تیم ها در سنوات قبل پوشش خوبی داشتند و مشکلی از نظر عازم زائران یزدی نداشتیم، امسال نیز همان تدابیر با شدت بیشتری در نظر گرفته شده است.

وی در پایان با تاکید مجدد بر اهمیت رعایت بهداشت فردی گفت: واقعاً نکات بهداشت فردی نظیر استحمام و شست و شوی مکرر دست ها و به همراه داشتن وسایل حفاظت شخصی مانند پتو، حوله و ماسک می تواند تا حد بسیار زیادی به سلامت زائران اربعین کمک کند.