پاسخ مهدی چمران به منتقدان مدیریت گذشته شهر تهران

مهدی چمران در پاسخ به این پرسش که برخی تهران کنونی را به ویرانه ای تشبیه می کنند که وضعیتی بحرانی دارد و سالها با بی انضباطی مالی اداره شده و نظارتی نیز در این بابت اعمال نمی شده است. فکر می کنید چقدر توصیف منتقدان با واقعیت امروز تهران همخوانی دارد، گفت: من این سخنان را به یک جوک تعبیر می کنم و یک آدم عاقل چنین صحبت هایی نمی کند. اینکه می گویند شهر ویرانه شده یا دچار فراموشی شده اند و یا خودشان را به فراموشی زده اند. اما مردم اینطور نیستند. هرچند ممکن است برخی مسائل به مرور زمان فراموش شود اما از خاطر انسانها محو نمی شود.

وی با اشاره به اداره کشور طی سالهای ۳۰ تا ۳۲ بدون فروش نفت اظهار داشت: مردم اداره آن سالها را فراموش نکرده اند. با وجود آنکه شاه آن سالها را زیر سوال می برد، اما مردم یادشان نرفت که بدون فروش نفت، شهر چطور اداره شد.

چمران با بیان اینکه شهروندان تهرانی خاطرشان هست که قبل از اینکه ما به مدیریت شهری بیاییم چگونه تهران اداره می شد، خاطرنشان کرد: در آن سالها چند بزرگراه و تونل و فضای سبز ایجاد شد. آمارها مشخص است و تلاش ها  و پروژه هایی که بعد از این سالها انجام شده نیز کاملاً شفاف و واضح است.

ما وارث هزینه های فاقد دهه ۷۰ بودیم

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هزینه های فاقدی که گفته می شود مربوط به دهه ۷۰ و سالهای اول دهه ۸۰ است، گفت: مشخص است که دراین باره شهرداران تهران چه کسانی بودند، این هزینه ها ارثش به ما رسیده و ما از سال ۱۳۸۳ که در مدیریت شهری مستقر شدیم، تمام حساب ها را حسابرسی کردیم. هرچند که حساب و کتاب های قبل از آن قابل بررسی نبود و برای همین پرونده آن را بستیم.

وی افزود: تمام حسابرسی ها در جلسات عمومی و رسمی بررسی می شد و گزارش آن به وزارت کشور و سازمان بازرسی ارائه می شد و آنها باید این گزارش ها را دنبال می کردند. حتی برخی از اعضای شورا، شکایت هایی به سازمان بازرسی ارائه کردند.

چمران با بیان اینکه پیش از مدیریت قبلی تهران شهرداران مناطق اگر تهاتری می کردند، چک هایشان در گاوصندوق منطقه بود تأکید کرد: در دوره ای که ما در مدیریت شهری مستقر شدیم تمام بودجه ثبت و ضبط می شد و تمامی آنها در دفاتر می آمد و روی سایت قرار می گرفت. همینطور به طور روزانه پروانه های ساختی که صادر می شد را رصد می کردیم.

بخشنامه هایی که اعلام می شود ما نیز صادر کرده بودیم

رئیس شورای عالی استانها در ادامه با اشاره به اینکه بخشنامه هایی که در حال حاضر صادر می شود ما نیز صادر کرده بودیم، گفت: ما روی این بخشنامه ها کار تبلیغاتی نکرده بودیم و هدف ما کار عملیاتی و اجرایی بود. ما شهر جدیدی را ایجاد کردیم، شهری که قابل قیاس با دهه ۷۰ نبود و آن را می توان از توسعه مترو و فضای سبز با گذشته متوجه شد. ما برای حفظ باغات قدیمی تهران، ۱۰ باغ بزرگ شمیران را تملک کردیم، عملکرد ما شفاف است و در کتابی نیز این موضوع ثبت شده است.

وی در خصوص اینکه تابه حال اعضای شورای شهر جدید، کتاب عملکرد گذشته شهر تهران را ندیده اند اظهار داشت: شهردار گذشته تهران به تمامی اعضای قدیم این گزارش عملکرد را داده است و در صورت نیاز می توان به اعضای جدید نیز این گزارش ها داده شود.