تدوین سند ملی سیاست‌های شهری در دستور کار شورای شهر قرار گرفت

 محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که عصر سه‌شنبه (۱۶ آبان) در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد، با اشاره به تلاش‌هایی که به گفته او در چهار سال گذشته برای ارتقای کیفیت زندگی شهری انجام شده است، به تصویب سند ملی در این زمینه پرداخت و گفت: امروز دولت، شهرداری و بخش خصوصی همگی همدل شده‌اند تا بتوانند وضعیت زندگی شهری را ارتقاء دهند.

وی افزود: متأسفانه در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته، جامعه ما به یک جامعه بخشی تبدیل شده بود و هر بخش فعالیت خودش را انجام می‌داد ولی اگر گروه‌هایی تلاش ‌کنند تا شهر را به سمت یک بهزیستی مناسب سوق دهند، موفقیت دور از انتظار نیست؛ حتی در شرایطی که وضعیت مالی کشور مناسب نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در کشور سند ملی سیاست‌های شهری نداریم، از قرار گرفتن تدوین این سند در اولویت‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: دومین برنامه پیشنهادی ما، تجدیدنظر و بازنگری در فرآیند محتوای برنامه‌های شهرسازی است و خوشحالم بگویم که دغدغه لازم برای این مسئله وجود دارد.

ایزدی که در این مراسم به عنوان شهرساز پیشکسوت در حوزه مدیریت اجرایی هم معرفی و تجلیل شد، همچنین بر لزوم برطرف شدن تقابلی که میان متخصصان و مدیران شهری وجود دارد، تأکید کرد و یادآور شد: ایجاد شرایط همکاری با شورای شهر تهران، از ملزومات این حوزه است که فکر می‌کنم فضای این کار امروز فراهم شده است.

در این مراسم همچنین چند شهرساز پیشکسوت دیگر در حوزه‌های مختلف به بیان نکاتی در خصوص بایسته‌های ایجاد یک شهر سالم برای عموم جامعه پرداختند.

جلال آزادی پیشکسوت شهرسازی در حوزه حرفه که دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور نیز است، گفت: جمعیت شهری ایران در سال ۱۳۳۵، ۳۱ درصد از کل جمعیت کشور بود که این میزان در سال ۹۵ به بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت رسیده است. ما امروز ۱۳۰۰ شهر داریم و لازم است موضوع برنامه‌ریزی شهری را در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها قرار دهیم.

دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور همچنین با اعلام اینکه امروز ۸۴ درصد اعضای این انجمن مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند، تصریح کرد: این یعنی اینکه ۵۰ درصد نیروی فکری ما دارد از دست می‌رود.

وی با اشاره به برنامه وزیر راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی گفت: چالش‌های حوزه شهری نیازمند نیروی متخصص و کارآمد است و در این راه ما نیازمند هدفگذاری، تدوین استراتژی بر اساس نقش مردم در مدیریت شهری، عملیاتی شدن وظیفه راه و شهرسازی در امر نظارت بر مدیریت شهری، تهیه اسناد توسعه شهری و منطقه‌ای، سیاستگذاری برای رسیدن به الگوی توسعه شهری، احیای جایگاه مهندسان مشاور در کمیسیون ماده ۵، اصلاح فرآیند بوروکراتیک تصویب طرح‌ها و شفاف‌سازی در امر ارجاع کار در فرآیند توسعه شهری است.

همچنین مصطفی بهزادفر که از او به عنوان شهرساز پیشکسوت در حوزه دانش نظری در این مراسم تجلیل شد، یکی از بزرگترین مشکلات حوزه شهرسازی را کهنه بودن ادبیات دانش شهرسازی عنوان کرد.