در تهران ١٠ هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم

محسن پورسیدآقایی در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به چالش هایی که حوزه حمل و نقل و ترافیک با آن مواجه است گفت: در خصوص موضوع ترافیک و حمل و نقل قوانین حمایتی خوبی بیان شده است و چشم اندازی که برای حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شده حمل و نقل پاک یکپارچه و ایمن است.

وی با بیان اینکه به 5 مورد برای برنامه ١٤٠٠باید توجه می شد گفت: توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از سیستم های هوشمند، سازگاری حمل و نقل با محیط زیست، مدیریت عرضه و تقاضا و انسان محور بودن است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: حدود ٦هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به حمل و نقل داده شده که 57 درصد در مترو، 20 درصد اتوبوسرانى، 12درصد بهره برداری مترو است.

پورسیدآقایی ادامه داد: مجموعا ٧٠درصد اعتبارات در بخش مترو است که جهت گیری درستی است. و اعتباراتی هم در دولت اختصاص داده شد اما متاسفانه دریافتی ناچیز بوده است، 100 میلیارد تومان ردیف اعتباری از دولت برای مترو است.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل عمومی کم است گفت: اصولا در دنیا تاکسی جزو حمل و نقل عمومی نیست اما در ایران جزو حمل و نقل عمومی محسوب می شود. با همه اینها مجموع حمل و نقل عمومی حدود ٤٥درصد است و ٦٥درصدی که قبلا عنوان شده باید اصلاح شود، مترو و اتوبوس نیز ٢٢درصد است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: ماشین شخصی (بیش از نیمی از سفرها مربوط به ماشین های شخصی است چرا که عوارض استفاده از ماشین شخصی زیاد نیست)و کمبود منابع برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد. به عنوان مثال فقط برای تکمیل ٧خط مترو نزدیک به ٢٢هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم.

وی ادامه داد: در تهران ١٠هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم در حالی که نزدیک به ٣هزار دستگاه کم داریم، از طرفى بیش از ٣هزار دستگاه باید حایگزین شوند چون از رده خارج هستند.

وی در مورد چالش های حوزه حمل و نقل عمومی ادامه داد: عدم ساماندهی طرح ترافیک و طرح زوج و فرد یکی از این چالش ها است.در حال حاضر نابسامانی شدیدی در این حوزه وجود دارد.چراکه این طرح به منظور عدم ورود خودروهای آلاینده طراحی شد اما عملا قانون نتوانست این موضوع را مدیریت کند.

پورسیدآقایی گفت: طرح زوج و فرد سبب دو خودرو شدن مردم شده است اما کمبود پارکینگ را تشدید کرده و حالا حتی در کوچه های بن بست هم جای پارک نداریم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران افزود: پدیده خاص در تهران بنام موتورسیکلت داریم که حدود سه میلیون موتور در دست مردم است که چارچوب درستی ندارند و ٩٠ درصد تصادفات موتورسیکلت ها منجر به جرح می شود که ترافیک را تشدید می کند .

وی تصریح کرد: برخورد با موتور تبعات اجتماعی زیادی دارد چرا که معمولا قشر ضعیف از این وسیله استفاده می کنند.