فضای سرد دانشگاه‌ها حاکی از شکاف بین بخش سیاسی جنبش دانشجویی است

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت محمد(ص) و فرا رسیدن روز دانشجو اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو هستیم. 64 سال قبل در 16 آذر سال 1332، پس از کودتای 28 مرداد و در فضای بسته و خفگان‌آمیز، خروش دانشجویان ایرانی در مقابل استعمار خارجی و استبداد داخلی شکل گرفت. دانشجویان ایرانی با اعتراض به سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا برای حضور در دانشگاه تهران به اعتراض پرداختند که با سرکوب مواجه شدند و 3 تن از دانشجویان ایرانی به ضرب گلوله توسط ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های جنبش دانشجویی در 60 سال گذشته ادامه داد: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار جنبش دانشجویی توانسته عناصر اصیل هویت خود از جمله آرمان‌گرایی، استقلال‌طلبی، عدالت طلبی و حریت در درون خود حفظ کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نظام سابق و اوایل انقلاب اقدامات پرشور مهمترین بخش‌های جنبش‌ دانشجویی بود، اما در مقطع فعلی با توسعه و چرخش‌ آزاد اطلاعات جریانی در جامعه تاثیرگذار و بالنده خواهد بود که با مدیریت هیجان و شور دانشجویی این جریانات را در فضای دانشگاهی کشور به سوی فهم و تحلیل عمیق‌تر از حوادث و جریانات مختلف اجتماعی سوق دهد.

هاشمی اضافه کرد: امروزه بحران‌های اجتماعی و فرهنگی در کنار چالش‌های سیاسی و اقتصادی در برابر جامعه قرار دارد و جنبش دانشجویی اگر می‌خواهد مانند گذشته توسط جناح‌های سیاسی مورد سوء استفاده قرار نگیرد، باید خود تحلیل و راهبردهای واقع‌بینانه از شرایط روز و آینده کشور ارائه دهد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: فضای نسبتا سرد راکد دانشگاه‌ها حکایت از ایجاد شکاف بین بخش سیاسی جنبش دانشجویی و قاطبه دانشجویان دارد و مسئله اصلی اکثریت بدنه دانشجویی کشور مسائل سیاسی نیست، به همین دلیل هیچ یک از گرایشات سیاسی نتوانستند همانند دهه‌های 60 و 70 فضای پر رونق در جریان دانشجویی خود ایجاد کنند.

هاشمی اضافه کرد: امروز جنبش دانشجویی نیاز به افق جدیدی از فعالیت‌ها دارد، باید آرمان آزادی خواهی جنبش‌های دانشجویی در قالب تکیه بر آزاد‌ی‌های قانونی در قانون اساسی و سایر قوانین شکل بگیرد تا امکان سوء استفاده از آن توسط گروه‌های معاند به وجود نیاید.

وی اظهار داشت: جنبش دانشجویی ناگریز است که فراتر از سیاست در حوزه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی با رویکرد علمی ورود کند تا بتواند خاطرات جنبش دانشجویی اثرگذار گذشته را تکرار کند.

هاشمی اضافه کرد: از مدیریت دانشگاه ها انتظار می‌رود که همسو با رهنمود رهبر معظم انقلاب و برنامه های رئیس جمهور بسترهای لازم را برای تجدید رونق و فعالیت‌های جنبش دانشجویی فراهم کند.