تاثیر بیماری‌های لثه بر روی سلامت کلی بدن

نتایج یک بررسی جدید که در نوع خود اولین است، نشان داده، بیماری‌های لثه، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 3 برابر افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، باکتری‌هایی که سبب التهاب در دهان می‌شوند، از طریق لثه وارد جریان خون می‌شوند و در این هنگام، می‌توانند وارد بافت سینه شده و در نهایت منجر به ایجاد سرطان سینه شوند.

بر اساس داده‌های موجود، 54 درصد بزرگسالان در انگلیس دچار بیماری‌های لثه هستند؛ کارشناسان بهداشتی باور دارند بیماری‌های لثه بر روی سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد. 

دکتر نایجل کارتر، مدیر کل بنیاد بهداشت دهان و دندان، می‌گوید: «نکته جالب توجه در این بررسی‌ها این است که بر اساس  شواهد موجود، بیماری لثه می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در سلامت بدن ما داشته باشد».

محققان دانشگاه سانتا ماریا در برزیل از آوریل 2013 تا ژوئن 2015، 201 زن را که در بخش زنان یک بیمارستان بستری بودند مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، 67 نفر آنها مبتلا به سرطان سینه هستند؛ اکثر آنها دخانیات و الکل مصرف می‌کردند و از آنجایی‌که مصرف این مواد موجب بیماری‌های لثه می‌شود، شرایط مستعد ابتلا به سرطان سینه را در بدن این بیماران مهیا کرده بود. 

سرپرست ارشد این تحقیقات می‌گوید: «بیماری‌های لثه از طریق گسترش عفونت و التهاب منجر به فراهم شدن زمینه ابتلا به سرطان سینه می‌شوند».

یافته‌های این بررسی در مجله دندانپزشکی عمومی و اپیدمیولوژی دهان منتشر شده است.