مرگ شهروندان تهرانی در سایه غفلت مدیران شهری

 گروه اجتماعی- با آغاز فصل زمستان شاهد وارونگی هوا نیز خواهیم بود که همچون سمی مهلک بوده و بنا بر اظهارات خانم شهربانو امانی از اعضای شورای شهر تهران روزانه جان 12 تهرانی را می گیرد. با وجود اینکه شهرداری تهران و اعضای شورای شهر نسبت به آلودگی هوا در فصل پاییز آگاهی کامل داشته اند ولی به نظر می رسد این افراد که به تازگی در مسند مدیریت شهری قرار گرفته اند نیز با یک شوک زیست محیطی مواجه شده و خود نیز در مقام انتقاد از وضیعت موجود می باشند. بدون شک معضلی همچون آلودگی هوا علل مختلفی داشته که می توان به عناوینی همچون کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، عدم معاینه فنی خودروها، عدم توجه و توسعه حمل و نقل عمومی و در نهایت کیفیت سوخت اشاره کرد. آنچه مسئولین ذی ربط در حوزه زیست محیطی اشاره کرده اند این است که ما برای حل مشکل آلودگی هوا دچار خلاهای قانونی نبوده ایم ولی آنچه موجب شده تا به راهکار صحیح در این زمینه نرسیم عدم همکاری های لازم بین دستگاه های مرتبط است.

به گزارش افکارنیوز، باتوجه به اینکه در سال 97، حوزه مدیریت شهری و دولت دارای خط مشی سیاسی مشترک بوده انتظار می رود با افزایش هماهنگی ها و همکاری های دوجانبه به ویژه میان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران، گشایش های قابل توجهی در حوزه آلودگی هوا ایجاد شود.

افزایش بازه زمانی طرح ترافیک و یا تعطیلی مکرر مدارس در شهر تهران صرفا به عنوان یک مسکن های موقتی بوده که طبیعتا دردی را دوا نخواهد کرد و فقط به منظور اخذ زمان برای رسیدن به راه حل های مناسب می باشد. فراموش نکنیم که برای تشویق مردم به عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ماه های پاییز و زمستان با توجه به سرمای هوا، نیازمند فرهنگ سازی مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی می باشیم. فرهنگ سازی در همه کلان شهرهای دنیا به عنوان رکن اساسی بهره بردای شهروندان از وسایله حمل و نقل عمومی می باشد. تا زمانی که شما همه وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس های شرکت واحد، تاکسی ها و به ویژه خطوط ریلی مترو را به اندازه کافی و مناسب در اختیار شهروندان قرار ندهید به طور طبیعی آنها نیز ترجیح می دهند تا به منظور سهولت از خودروی شخصی استفاده نمایند. متاسفانه به نظر می رسد مساله توجه به حمل و نقل عمومی در میان مدیران جدید حوزه شهری از اهمیت بالایی برخوردار نبوده و حتی رایزنی های صورت گرفته با دولت نیز موثر واقع نشده چرا که این عدم توجه، حتی انتقادات فراوانی را هم از سوی اعضای شورای شهر تهران در پی داشته است. الهام فخاری(رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران) با انتقاد از عدم چاره اندیشی شهرداری تهران با توجه به تکرار آلودگی هوا در فصل پاییز، عدم همراهی دولت با شهرداری تهران را مورد خطاب قرار داده است. وی در این باره می گوید:"با وجود رخداد فصلی که در سالهای قبلی و دهه‌های قبلی تجربه شده هنوز هماهنگی بین‌بخشی برای چاره‌اندیشی و اقدام مؤثر برای پیشگیری آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد، در حالی که امری فوری و ضروری بوده است و در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده همچنان که می‌بینیم در این حوزه فقط اوراق مشارکت در تقویت ناوگان عمومی بسنده شده است."

باتوجه به اینکه بهره برداری و استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی هیچ گونه آلودگی را با توجه به خطوط اتوبوسرانی در خود نداشته، توجه به متروی تهران از اولویت بالایی در میان کارشناسان زیست محیطی و همچنین اعضای شورای شهر برخوردار بوده است. در همین زمینه زهرا صدراعظم نوری(رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرتهران) یکی از راهکارهای اساسی در کاشه آلودگی هوا را توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو عنوان نموده و خواستار تقویت خطوط مترو توسط دولت می باشد. در اختیار قرار دادن هزار واگن مترو به شهرداری توسط دولت که جزوی از وعده های سالهای گذشته دولت مردان بوده از جمله مواردی است که اعضای شورای شهر تهران بارها در جلسات خود بدان تاکید داشته اند.

متاسفانه علیرغم درخواست های مکرر شهردار سابق تهران به منظور بهبود و توسعه واگن های مترو در سالهای گذشته ولی دولت روحانی نه تنها معوقات 18هزار میلیاردی خود را به شهرداری تهران پرداخت نکرده بلکه وعده و وعید های داده شده پیرامون در اختیار قراردادن واگن های مترو حتی در دوران شهرداری جدید نیز مورد فراموشی قرار گرفته است. فراموشی و پشت گوش انداختن های دولت تا به امروز موجب شده به ازای هر 24 ساعتی که از زمان می گذرد 12 شهروند تهرانی جان خود را از دست بدهند و می توان گفت شاهد یک فاجعه زیست محیطی در حد کلان شهری همچون تهران می باشیم.

آنچه مشخص است این بوده که شهرداری تهران نیز به منظور اغراض و اهداف سیاسی خود حاضر نیست که تعجیل در توسعه متروی تهران را در دستور کار خود قرار دهد و حتی شاهدیم که خط 7 متروی تهران با وجود اینکه احداث آن بسیاری از مشکلات شهروندان تهرانی را در تردد درون شهری حل کرده بود، با دستور شهردار تهران آقای نجفی تعطیل شده و راستای بهود و اصلاح آن نیز اقدامی تا به امروز صورت نگرفته است. بهانه عدم ایمنی خط 7 متروی تهران اگرچه توانسته موضوع خدمات شهری را به یک جدال سیاسی میان آقای محمدعلی نجفی و شهردارسابق تهران مبدل سازد ولی آتش این جدال سیاسی بدون شک در چشم مردمی خواهد رفت که به دنبال رفاه شهری و افزایش بهره مندی از خطوط حمل و نقل عمومی می باشند. در خطوط ریلی شهر تهران نه تنها خط 7 مترو اصلاح نشده و اقدامی به منظور تصحیح نقاط ضعف موجود صورت نپذیرفته بلکه به طور کلی توسعه خطوط مترو از زمان روی کارآمدن شورای شهر و شهرداری جدید تهران تحولی را مشاهده نکرده است.

در پایان نباید فراموش کنیم که برای حل معضل آلودگی هوا، تنها راهکار پیش رو توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل ونقل ریلی بوده و چنین امری توجه بیشتر شهرداری تهران و همچنین دولت محترم را می طلبد. هرگونه اغماض و سستی در این زمینه جان شهروندان تهرانی را با خطر روبرو خواهد کرد.