یکی از فضاهای امن و ایمن در جامعه ساختمان‌های مدارس است

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در میان همه عوامل آموزشی، فضا و تجهیزات از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در فرآیند یاددهی و یادگیری است، اظهارداشت: آثار تربیتی اعم از مثبت ویا منفی که از فضای آموزشی به جا می‌ماند بسیار مهم و ماندگار است؛ بنابراین رنگ به کار رفته در در و دیوار مدارس، نوع مصالح ساختمانی و نوع معماری، همه در یادگیری دانش‌آموزان موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمبود بودجه در آموزش و پرورش در اولین جایی که خود را نشان می‌دهد، فضای آموزشی است و بسیاری از طرح‌های عمرانی به دلیل کمبود اعتبار اجرای آنها متوقف می‌شود و گاهی اوقات تعجیل در بهره برداری از یک فضای آموزشی، ممکن است موجب کاهش کیفیت در ساخت و ساز آن شود.

 وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه یکی از فضاهای امن و ایمن در جامعه ساختمان‌های مدارس است و این موضوع را پس از وقوع زلزله در اغلب مناطق آسیب دیده شاهد هستیم.

بطحایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش امروز مدیون جامعه خیرین است، بیان داشت: در سال‌های اخیر حدود 50 درصد مدارس نوساز توسط خیرین احداث شده است و در مجموع، یک سوم مدارس سراسر کشور خیر ساز است و این انگیزه در مدرسه سازی، ریشه در فرهنگ ایرانی و آموزه‌های دینی دارد.

وی به عدم توازن و پراکندگی جمعیت درکشور اشاره و خاطرنشان کرد: با هدف محرومیت زدایی مدارسی در برخی مناطق دور افتاده احداث شده که امروزه یا کاملا خالی از دانش‌آموز است و یا یکی دو تا از آنها مورد استفاده است و بقیه خالی است.

وزیر آموزش و پرورش  ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها مثلا مدرسه نوساز 6 کلاسه‌ای داریم که چند سال قبل احداث شده اما امروز هیچ دانش‌آموزی در آن به تحصیل اشتغال ندارد؛ بنابراین ادامه این روند اتلاف منابع و اعتبارات است.

بطحایی استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین را ضروری دانست و افزود: کار خدا پسندانه خیرین ریشه در آموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی دارد و باید قدردان جامعه خیرین باشیم و با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر شرایط استفاده از ظرفیت‌های موجود آنها را فراهم کنیم؛ البته یاد آوری این نکته ضروری است که گاهی اوقات درجاهایی مدرسه‌ای توسط خیرین محترم ساخته می‌شود که خیلی ضروری نیست؛ بنابراین این موضوع باید توسط سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس مدیریت شود.

وی گفت: مدارسی در سطح کشور داریم که فاقد سرویس‌های بهداشتی است و این مسئله آثار بدی بر دانش‌آموزان دارد. باید برنامه‌ ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که شاهد نبود سرویس بهداشتی در مدارس نباشیم .

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد:  سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید شرایطی را فراهم کند تا خیرین با بضاعت کم هم بتوانند وارد عرصه ساخت و ساز و تجهیز مدارس شوند و نباید انتظار داشت یک خیر پروژه کاملی را اجرا کند، همین که به اندازه وسع و توانایی‌اش در این کار خیر مشارکت کند و مشکلی را از مدرسه‌ای رفع کند، کافی است.

بطحایی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یکی از سازمان های قدیمی و کارآمد است و با پیشینه‌ای درخشان نقش تعیین کننده‌ای در نظام تعلیم و تربیت بر عهده دارد.