مغز کودکان با این خوراکی دوپینگ می‌کند

نتایج این تحقیق، تحقیقات پیشین را در مورد مزایای اسیدهای چرب امگا 3 که در بسیاری از انواع ماهی یافت می‌شود، تایید می‌کند.

ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به افزایش طول عمر بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان و معکوس کردن اثر ژن مغزی که به خاطر فروکتوز موجب بیماری می‌شود، مفید است.

بر اساس مطالعه جدیدی از دانشگاه پنسیلوانیا، مصرف ماهی بیشتر باعث بهبود ادراک و خواب در میان کودکان می‌شود. محققان با جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های خود به این نتیجه رسیدند.

آنها میزان مصرف ماهی افراد مورد مطالعه شامل 541 پسر و دختر در چین با سن 9 تا 11 ساله را کنترل و بررسی کردند. سپس محققان از والدین در مورد الگوهای خوابیدن افراد شامل مدت زمان، پریدن از خواب در شب و خواب آلودگی در طول روز پرسیدند.

هنگامی که افراد به سن 12 سالگی رسیدند، رشد مغز آنها از طریق آزمون‌های IQ اندازه گیری شد.

محققان پس از در نظر گرفتن عوامل مختلف در مطالعه خود دریافتند کودکانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند، دارای نمراتی هستند که به طور متوسط 4.8 امتیاز بیشتری از کودکانی است که به ندرت یا هرگز ماهی نمی‌خورند.

در همین حال بچه‌هایی که تنها گاهی اوقات، مثلا ماهانه دو یا سه بار ماهی می‌خورند، به طور متوسط 3.3 امتیاز بالاتری داشتند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که مصرف ماهی بیشتر با اختلالات خواب کمتری همراه است، چرا که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

محققان تاثیرات اسیدهای چرب امگا 3 را نه به عنوان مکمل، بلکه به عنوان جزء اصلی مواد غذایی مورد بررسی قرار دادند. این باعث می‌شود که مطالعه ارزشمندتر باشد، زیرا والدین به راحتی می‌توانند مصرف ماهی و میزان مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را به وعده‌های غذایی روزانه بیاورند و تنها به مکمل‌ها تکیه نکنند.

یافته‌های این مطالعه بسیار واضح است، اما به گفته "جیانگ‌هونگ لیو" نویسنده اصلی مطالعه و مدرس دانشگاه پنسیلوانیا، تحقیق در مورد این موضوع هنوز به خوبی توسعه نیافته است. با این حال وی توصیه می‌کند که والدین ماهی را در میز شام قرار داده و به بچه‌ها کمک کنند تا از لحاظ تحصیلی عملکرد بهتری داشته باشند و شب‌ها بهتر بخوابند.

"آدرین راین" استاد دانش‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا که بخشی از این مطالعه است، گفت: کسری خواب با رفتار ضد اجتماعی همراه است. ادراک ضعیف با رفتارهای ضد اجتماعی همراه است.

وی سپس افزود که اسیدهای چرب امگا 3 برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی مفید شناخته شده است، بنابراین نتایج افزایش مصرف ماهی غافلگیر کننده نیست.