رهبری خواستار ورود عالمانه دستگاه‌ها به حوزه مبارزه با موادمخدر شدند

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی این ستاد در یازدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه جزئیاتی از اقدامات این ستاد را اعلام کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به جلسه آبان ماه بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: روند اقدامات دستگاه‌های عضو این جلسه خدمت مقام معظم رهبری تشریح شد که ایشان مواد مخدر را ام‌الامراض آسیب‌های اجتماعی برشمردند ضمن اینکه پیام روشنی هم به رؤسای سه قوه و مسئولین دیگر دادند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع افزود: مقام معظم رهبری در جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی راهکارهایی را فرمودند که حتما باید از سوی مسئولین و دستگاه‌های عضو این جلسه اجرایی شود به طوریکه ایشان تأکید کردند که اولویت اصلی باید به پیشگیری اولیه باشد.

افشار تأکید کرد: اولویت اصلی باید پیشگیری اولیه باشد. لذا دستگاه‌های اجرایی باید کاری کنند که 50 درصد بودجه‌هایشان به پیشگیری اختصاص یابد که بر اساس فرمایش رهبر انقلاب پیشگیری مقدم است بر همه امورات است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی اعلام فرمودند  که جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی در اولویت قرار گیرد ضمن اینکه  طرح‌های تحولی، نوآوری و کارویژه‌های دستگاه‌ها هم باید در 6 ماه‌های آینده به ایشان گزارش داده شود و حتی از اقدامات برخی دستگا‌ه‌ها هم اعلام نارضایتی کردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: برای آنکه دغدغه‌های رهبر انقلاب در جلسه اخیر بررسی‌ آسیب‌های اتجتمایع را رفع کنیم جلسه 134 ستاد مبارزه با مواد مخدر با دستورات ویژه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که 24 تصمیم و اتخاذ تدابیر با قید فوریت تصویب و در چند روز گذشته برای اجرای آنها ابلاغیه‌ای صورت گرفته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:آئین‌نامه مراکز ماده 16 در جلسه 134 ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بازنگری و آئین‌نامه و همچنین آئین‌نامه اجرایی حمایت از معتادین بی‌بضاعت تصویب شد.ضمن اینکه طرح مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر هم به عنوان منشور راه مورد تأیید قرار گرفت.

افشار گفت: سند تحقیقات و مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه 134 این ستاد تصویب شد و در مجموع می‌توان گفت که یکی از پربارترین جلسات در سال‌های اخیر جلسه مذکور بود.

کشف 15 تا 20 تن مواد مخدر از مسیرهای دریایی

وی گفت: با توجه به انسداد مرزهای شرقی کشور ترانزیت مواد مخدر به مسیرهای دریایی سوق پیدا کرده است به طوریکه بین 15 تا 20 تن کشفیات موادمخدر از طریق راه‌های دریایی داشته‌ایم.به همین دلیل جلسات دوجانبه و سه‌جانبه‌ای در همین راستا برگزار شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اخیرا رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر قطر به تهران سفر کرده و با قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد  مخدر ایران دیداری داشته است که مصوبات این جلسه می‌تواند منجر به کاهش انتقال موادمخدر جدید و NPS‌ها به حداقل ممکن در کشورهای حوزه خلیج فارس شود.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌نشست گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در چارچوب ابتکار پاریس با هدف بررسی اطلاعات به روز و الگوهای جدید مواد مخدر و بهره‌گیری از روش‌های جدید بازرسی و محموله‌های رصد شده و ارتقاء همکاری‌های انتظامی منطقه‌ای با حضور 50 هیأت خارجی در 20 و 21 آذر ماه در تهران بررسی شد.

افشار با بیان اینکه مجموع کشفیات مواد مخدر 9 ماهه سال جاری بیش از 616 تن بوده که در مقایسه با سال قبل 14.5 درصد رشد داشته است تصریح کرد: باید بدانیم که سال بعد در حوزه فراوانی موادمخدر در افغانستان مشکلات جدی خواهیم داشت چرا که میزان تولیدات موادمخدر افغانستان در سال قبل در 900 تن بوده که امسال به 9 هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 498 تن تریاک در 9 ماهه سال جاری کشف شده که نسبت به سال قبل 17.4 درصد رشد دارد،‌افزود: 82 تن حشیش در این مدت کشف شده که حکایت از 3 درصد کاهش کشفیات نسبت به سال قبل است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 18.5 تن هروئین،‌کراک و کریستال در 9 ماهه سال جاری کشف شده که 20 درصد رشد نسبت به مدت سال قبل دارد، اظهار داشت: در این مدت 12.5  تن مورفین کشف شده که نشان‌دهنده 44.5 درصد رشد نسبت به سال قبل است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 1732 کیلو شیشه در 9 ماهه سال جاری کشف شده که نشان‌دهنده 23.9 درصد رشد کشفیات نسبت به سال قبل است خاطرنشان کرد: در این مدت 3282 کیلو گراس و سوخته موادمخدر کشف شده که 11.5 درصد رشد در کشفیات نسبت به سال قبل دارد. 

افشار گفت: 81 درصد از مجموعه کشفیات به تریاک و 13 درصد آن به حشیش تعلق دارد ضمن اینکه نیروی انتظامی 89 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و 9 درصد کشفیات به وزارت اطلاعات و 1.5 درصد کشفیات به سازمان بسیج مستضعفین تعلق دارد.

وی اظهار داشت:‌در 9 ماهه اول سال جاری بیش از 1273 مورد عملیات و درگیری در امر مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم که حکایت از 25 درصد کاهش در تعداد عملیات‌ها و دستگیری‌ها است. ضمن اینکه 1753 باند و گروه هم در این مدت متلاشی شده که 12.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:‌108 کارگاه شیشه در 9 ماهه سال جاری منهدم شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.6 درصد کاهش داشته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: در 9 ماهه سال جاری 9 شهید در امر مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم که حکایت 12.5 درصد رشد در تعداد شهدا نسبت به مدت مشابه سال قبل است. همچنین 63 نفر از اشرار در این مدت کشته شده‌اند که حکایت 10.3 درصد افزایش در تعداد کشته‌های اشرار در این مدت است.

تعداد معتادین متجاهر واقعی استان تهران بین 12 تا 15 هزار نفر

افشار با بیان اینکه 15 هزار دستگاه خودرو مربوط به قاچاقچیان موادمخدر در 9 ماهه سال جاری کشف شده، گفت: 856 قبضه سلاح مربوط به قاچاقچیان موادمخدر در این مدت کشف کرده‌ایم که حکایت از 26.1 درصد افزایش در میزان این کشفیات است.

وی با بیان اینکه 320 هزار نفر مجموع متهمین موادمخدر شامل استعمال،‌حمل و معتادین متجاهر در 9 ماهه سال جاری دستگیر شده‌اند که حکایت از رشد 9.2 درصدی میزان دستگیری‌ها نسبت به سال قبل است،‌گفت: از ابتدای سال جاری 17 هزار و 970 معتاد متجاهر در استان تهران ساماندهی شده‌اند این در حالی است که تعداد معتادین متجاهر واقعی استان تهران بین 12 تا 15 هزار نفر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در سال جاری 7516 مرکز سرپایی دولتی و غیردولتی درمان اعتیاد ارائه خدمت کرده‌اند ضمن اینکه 241 مرکز DIC و 77 مرکز سرپناه شبانه به معتادین ارائه خدمت داشته‌اند همچنین 1182 مرکز اقامتی میان‌مدت ( مراکز ماده 15) و 20 مرکز TC در سطح کشور داشته‌ایم که اخیرا سه مرکز به آن افزوده شده است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: 72 میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت جهت درمان معتادین اختصاص پیدا کرده است.

افشار گفت:‌790 مرکز تحت پوشش مراکز درمانی سرپایی در این مدت داشته‌ایم همچنین توسعه گرمخانه ویژه زنان  و راه‌اندازی مراکز درمان ویژه زنان باردار را مدنظر قرار داده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:‌تعداد مراکز مجاز درمان و ک اهش آسیب مواد مخدر (ماده 15) از سال 91 تا 95 رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه در سال 91، 5231 مرکز داشته‌ایم که درانتهای سال 95 تعداد این مراکز به 9035 مرکز رسیده است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به تعداد معتادین فوت شده ناشی از سوء مصرف موادمخدر اشاره کرد و گفت: در سال 92، مجموعا 2957 معتاد به دلیل سوء مصرف موادمخدر در کشور فوت کرده‌اند که در سال 93 این تعداد به 2986 نفر و در سال 94 این تعداد به 3003 نفر و در سال 95 این تعداد به 3190 نفر افزایش پیدا کرد که حکایت از 8 درصد رشد در میزان معتادین فوت شده ناشی از سوء مصرف مواد مخدر است. این در حالی است که در چند ماهه سال جاری تعداد معتادین فوت‌شده نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

فوت 9 هزار ایدزی و وجود 36 هزار ایدزی در کشور

افشار با اشاره به افزایش تعداد ایدز در کشور گفت: در سال‌های گذشته ابتلا به ایدز از راه موادمخدر بوده و افزایش پیدا کرده بود ضمن اینکه حدود 200 هزار نفر از سوء مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور تزریقی هستند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: در 8 ماهه سال جاری تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف موادمخدر 1988 نفر بوده است. این در حالی است که در سال 95 تعداد این مرگ و میرها 2106 مورد بوده که حکایت از 5.6 درصد کاهش است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:‌تا اواسط مهر جاری در مجموع 36 هزار و 39 ابتلا به ایدز در کشور ثبت شده که تعداد فوتی‌ها آن در سال‌های اخیر در مجموع 9 هزار نفر بوده است.

افتتاح یک کارگاه که تمامی کارگران آن معتاد بهبودیافته هستند

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در روزهای آینده کارگاه تولید مبلمان، تشک و لوازم منزل در استان تهران با حضور وزیر کشور افتتاح خواهد شد که تمامی کارگران آن معتادین بهبودیافته هستند. ضمن اینکه در 21 دی ماه وزیر کشور نشستی با 110 سازمان مردم ‌نهاد برتر در کشور برگزار خواهد کرد.

افشار گفت: در سال 1390، در جمعیت دانشجویی کشور 2.6 درصد معتاد در بین دانشجویان زیرمجموعه علوم و تحقیقات و فناوری و 1.6 درصد معتاد در بین دانشجویان متعلق به وزارت بهداشت‌،درمان و آموزش پزشکی سوء مصرف موادمخدر وجود داشته است.  این در حالی است که در سال 95، شاهد افزایش مصرف مواد به ویژه ماده مخدر گل در بین دانشجویان و دانش‌آموزان بوده‌ایم.

وی افزود: 2 درصد جامعه دانش‌آموزی (مقطع دوم متوسطه) تجربه حداقل یکبار مصرف موادمخدر را داشته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:‌کماکان سن اعتیاد در کشور بین 21 تا 24 و سن شروع مواد مخدر در نقاط مختلف کشور متفاوت است به طوریکه مصرف ماده مخدر گل در سنین 15 و 16 سال هم وجود دارد اما وابستگی به مواد مخدر در کشور همان سنین 21 تا 24 سال است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌متأسفانه ماده مخدر گل به جایگاه دوم مصرف موادمخدر در کشور ارتقاء پیدا کرده که دلیل آن گرانی ماده مخدر شیشه، تحولات بین‌المللی  باندهای موادمخدر  و انهدام کارگاه‌های تولیدکننده است.

انسداد 24 کانال تبلیغ و ترویج موادمخدر در سال گذشته

افشار تصریح کرد: اعتیاد به ماده مخدر گل 4 تا 6 و در برخی موارد 6 تا 8 برابر ماده مخدر ماری‌جوآنا است.

وی گفت: در سال 95 و 96 گزارشاتی نسبت به وجود و توزیع ماده مخدر دستمال در یک شهرستان و در یک محل داشته‌ایم اما به کل کشور تعمیم پیدا نکرد چرا که تولید این ماده مخدر در خارج از کشور صورت می‌گرفت اما اطلاع‌رسانی رسانه ملی در این خصوص موجب تشویش اذهان عمومی شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 24 کانال در سال گذشته که متعلق به یک جوان 26 ساله و تبلیغ و ترویج موادمخدر را انجام می‌داد با اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر و توسط پلیس فتا مسدود شد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: 20 تا 30 درصد تولید موادمخدر افغانستان به ایران آمده و به دیگر کشورها ترانزیت می‌شود.

 سرانه پیشگیری از موادمخدر در دنیا به ازای هر نفر 20 دلار و در ایران نیم‌دلار

افشار گفت:‌بحث درمانی ذهنی معتادان متجاهر دستگیرشده بسیار مهم است چرا که بحث درمان جسمی آنها ظرف سه ماه به وضعیت خوبی می‌رسد اما دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی که باید مراکز جامع توانبخشی و بازاجتماعی معتادین بهبودیافته را فراهم کنند اقدامات مناسبی را انجام ندادند.

وی افزود: سرانه پیشگیری از موادمخدر در دنیا به ازای هر نفر 20 دلار است این در حالی  است که این سرانه در ایران متأسفانه فقط نیم دلار است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر 20 درصد بودجه طرح‌های اجرایی در کشور را متقبل شده و 80 درصد بودجه آن طرح‌ها هم توسط تفاهمنامه‌های اجرایی آن دستگاه‌ها با سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود اما وقتی بودجه‌ای وجود ندارد این 80 درصد بودجه باید از کجا تأمین شود؟