لزوم کاهش فاصله بین آموزش و پرورش و جامعه

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش اظهار داشت: موضوع تیم و کار تیمی در آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و توجه به آن بسیار ضروری است؛ چراکه غافل شدن از مفهوم تیم و کار تیمی، ما را از اهداف نظام تعلیم و تربیت دور می‌کند.

وی ادامه داد: اولین موضوع مورد نیاز کار تیمی، مهارت‌های مورد نیاز است که افراد باید مهارت‌های فردی مورد نیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند؛ بنابراین اگر اعضای تیم مهارت‌های لازم برای تعامل با سایر اعضا و همچنین توانایی حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تیم  محقق نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت حل مسئله، به طور دائم از صورت مسئله سخن می‌گویند و مهارت حل مسئله را ندارند.

بطحایی تصریح کرد: ممکن است همه افراد تمام مهارت‌های لازم را نداشته باشند اما در یک حوزه مهارت دارند و همکاری لازم را نیز با سایر اعضا دارند و این موفقیت تیم را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در یک دستگاه و سازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای تحقق اهداف یک تیم، اعضا باید از چهار مرحله عبور کنند؛ اولین مورد، مرحله شکل‌گیری است و افراد در این مرحله سعی می‌کنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند و این موضوع یک امر طبیعی است و سایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.

بطحایی افزود: در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف می‌زنند بلکه آنچه مهم است، این بوده که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده‌اند و اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع بگیرند.

وی سومین مرحله کار تیمی را مرحله تعادل برشمرد و تصریح کرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبیت می‌رسد و در مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا، ارزش‌گذاری‌شان بر روی سایر افراد، بر اساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: همکاری، اعتماد و انسجام سه مولفه و عنصر برای موفقیت تیم مهم است؛ بنابراین تا آنجا که ممکن است تعارض باید در تیم کاهش پیدا کند و انسجام دائما در حال افزایش باشد و اعضای تیم برنده شدن را برای همه بدانند و دائماً به موفقیت تیم بیندیشند و اعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بدانند.

وی در خصوص سند تحول آموزش و پرورش گفت: با طراحی برنامه‌هایی باید فاصله بین آموزش و پرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس‌العمل‌های به موقع آموزش و پرورش در حوادثی که پیش می‌آید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش و پرورش است.

بطحایی از ابلاغ برنامه‌های سال ۹۶ در ابتدای سال به استان‌ها بر اساس سند تحول خبر داد و خاطرنشان کرد: از حوزه‌های مختلف ستادی می‌خواهم صورت وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون گزارش اقدامات انجام شده به اینجانب ارسال شده است.

وی درخصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند تصریح کرد: بر اساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزه های مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف با هم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه اول اهداف هستند و تعیین راهکارها نیز جز اهداف بعدی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال جاری علاوه بر برنامه‌های سال ۹۶، پروژه‌هایی را نیز اجرایی کردیم که می‌توان به موضوع مهارت‌آموزی، آموزش و توسعه مهارت‌های زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، آموزش ویژه خانواده‌ها، تولید برنامه‌های ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و آموزش و پرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود و ضروری است برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش والدین ارائه شود.

وی ادامه داد: زمینه‌ای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین از ظرفیت تشکل‌ها نیز باید بیش از پیش استفاده شود و دایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فراتر برود.