۶ درمان خانگی برای یبوست

 بعضی از محققان می‌گویند که خوردن ۲ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل به‌صورت روزانه می‌تواند به روان‌سازی وضعیت روده‌ها کمک کند. همین ویژگی می‌تواند به نوبه خود از ابتلا به یبوست جلوگیری کند.

1-زندگی براساس برنامه منسجم و منظم خوابیدن

دائمی در روزهای تعطیل، شاید یکی از کارهای مورد علاقه بسیاری از افراد باشد، اما جالب است بدانید که به تاخیر انداختن اجابت مزاج صبح‌گاهی می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. درواقع، مراجعه نکردن به توالت برای اجابت مزاج طبق برنامه منظم هر روز، می‌تواند مدفوع را سفت‌تر و سخت‌تر کند و حتی حرکت‌های روده‌ها را آهسته‌تر سازد. در نتیجه سعی کنید که قبل از رفتن به رخت خواب برای خواب شبانه حتما به توالت بروید و صبح‌ها نیز همین کار را براساس یک برنامه زمانی منظم تکرار کنید. البته همه افراد در ساعات صبح به اجابت مزاج نیازی ندارند؛ منظور متخصصان نیز اجابت مزاج براساس برنامه منظم است، نه لزوما در ساعات صبح. به یاد داشته باشید که نظم‌بخشی به این کارکرد طبیعی بدن، یبوست را تا حدود زیادی دفع می‌کند.

۲. ورزش منظم و موثر

شاید توصیه به ورزش کردن برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد، اما ورزش واقعا می‌تواند شما را از شر یبوست خلاص کند. انجام دادن فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی ورزشی یا دویدن می‌تواند عضله‌های روده‌ها و کولون را به‌خوبی تحریک کند و آن‌ها را به حرکت بیشتر وادار سازد. درواقع، هر گونه فعالیت فیزیکی به حرکت راحت‌تر روده‌ها کمک می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به یبوست و درمان آن، شما باید ورزش را به یکی از بخش‌های همیشگی و منظم در برنامه روزانه خودتان تبدیل کنید.

۳. تامین آب مورد نیاز بدن

نوشیدن مایعات و خصوصا آب ساده به مقدار کافی، می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند و نقش موثری در درمان آن داشته باشد. این کار همچنین می‌تواند حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش را راحت‌تر کند و مانع از سفت شدن مدفوع شود. اگرچه آب ساده واقعا گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود، اما نباید از فواید دیگر نوشیدنی‌های غافل شوید. چای سبز، چای سیاه، قهوه و نوشیدنی‌های دیگر نیز می‌توانند بخشی از مایعات مصرفی روزانه باشند.

۴. مصرف فیبر به اندازه کافی

دریافت فیبر کافی از طریق رژیم غذایی، یکی از حیاتی‌ترین مسائل در مقابله با یبوست است. به‌طور کلی، دو نوع فیبر در دسترس انسان‌ها وجود دارند: فیبر محلول که آب را جذب می‌کند و مدفوع را نرم می‌سازد و فیبر نامحلول که حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و خروج آن از دستگاه گوارش را سریع‌تر می‌کند. برای مقابله با موارد یبوست خفیف، سعی کنید که از مواد غذایی آسان‌هضم و سرشار از فیبر مانند انواع توت‌ها، موز، آلو و آووکادو استفاده کنید. برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات احتمالی در روزهای آتی نیز باید میزان استفاده از مواد غذایی غنی از فیبر را در رژیم غذایی خودتان افزایش بدهید. میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار از این منظر دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک، از مکمل‌های فیبر نیز کمک بگیرید.

۵. استفاده از مکمل منیزیم

دریافت منیزیم کافی از طریق رژیم غذایی می‌تواند به مقابله با یبوست کمک کند. مکمل‌های منیزیم خوراکی مانند ترکیبات ملین عمل می‌کنند و در نتیجه آب زیادی را در دستگاه گوارش جمع می‌کنند. همین ویژگی به نرم کردن مدفوع واقعا کمک می‌رساند. شما می‌توانید مکمل‌های منیزیم را از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید. با این‌ حال، مشورت کردن با پزشک درباره این مکمل‌ها پیش از مصرف‌شان کاملا ضروری است؛ خصوصا اگر مبتلا به مشکلات کلیوی باشید.

۶. استفاده از روغن نارگیل

بعضی از محققان می‌گویند که خوردن ۲ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل به‌ صورت روزانه می‌تواند به روان‌سازی وضعیت روده‌ها کمک کند. همین ویژگی می‌تواند به نوبه خود از ابتلا به یبوست جلوگیری کند. البته بهتر است که با پزشک درباره این کار مشورت کنید.