مراکز غیرمجاز نگهداری از کودکان فاقد بیمه هستند

محمد نفریه مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: برخی از مراکز با عناوین مختلفی چون خانه کودک، خانه بازی، دنیای نقاشی و غیره و همچنین با انجام کارهایی مشابه امور مهدهای کودک،  اقدام به نگهداری از کودکان می‌کنند و این کار غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: به هر یک از مراکزی که تحت عناوین مختلف اقدام به نگهداری از کودکان می‌کنند، مهدکودک اطلاق نمی‌شود و خانواده ها باید در نظر داشته باشند تا کودک خود را به مراکزی بسپارند که از سازمان بهزیستی مجوز لازم را اخذ کرده باشند.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به دلیل ناآگاهی و به اشتباه، هر یک از مراکزی که تبلیغاتی برای نگهداری از کودکان دارند را جزء مهدهای کودک برمی‌شمرند و کودکان خود را به آنجا می‌سپارند.

نفریه تاکید کرد: مهدهای کودک مجاز در تابلوی آبی رنگی که بر سر در مجموعه خود آویزان می‌کنند، آرم و نشان سازمان بهزیستی دارند و شماره طرح شکایات و شماره شناسه بر روی آن تابلو حک شده است و والدین باید به این نکته توجه کنند و از ثبت نام کودکان خود در سایر مراکز با عناوین مشابه خودداری کنند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور در صورت رؤیت هر یک از مراکز متخلف که بدون دریافت مجوز از سازمان بهزیستی کشور اقدام به نگهداری از کودکان می‌کنند، آن مجموعه را با حضور اماکن پلمپ می‌کند و همچنین این سازمان  به دنبال بررسی و پیگیری تمامی گزارش‌های مردمی در این خصوص است.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: متاسفانه برخی از مراکز زبان آموزی در کشور نیز علی‌رغم دریافت مجوزهای لازم، به نگهداری از کودکان برای ساعاتی طولانی اقدام می‌کنند، این در حالی است که مراکزی مثل خانه های زبان تنها برای ساعات آموزشی مشخص، می‌توانند فعالیت کنند.

مراکز غیرمجاز نگهداری از کودکان فاقد بیمه هستند

نفریه اظهار کرد: مهدهای کودکی که از سازمان بهزیستی کشور مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند، با کادر مربیان متخصص، فضایی استاندارد و امکاناتی مناسب به نگهداری از کودکان اقدام و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: شاید در ظاهر به کودکانی که در مراکز غیرمجاز نگهداری می‌شوند، آسیبی وارد نشود اما در واقع اینطور نیست و کودکان در این مراکز از لحاظ بهداشت محیط، تغذیه، تامین نور به دلیل نامناسب و غیراستاندارد بودن فضا و عدم تخصص مربیان و کمک مربیان آسیب می‌بینند و انواع مختلف کودک آزاری نیز در مراکز غیر مجاز به وقوع می پیوندد.

مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده‌ها در نظر داشته باشند که مراکزی که بدون دریافت مجوز از سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند، تحت پوشش بیمه مسئولیت نیستند و کودکان بارها در این مراکز دچار آسیب شده‌اند و کسی مسئولیت حوادث فوق را برعهده نگرفته و تنها کودک و خانواده متضرر شده اند.

نفریه تاکید کرد: مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور محیطی کاملا زنانه دارند و حتی نگهبان و راننده این مراکز نیز خانم است، این در حالی است که در مراکز غیرمجازی که به نگهداری از کودکان اقدام می‌کنند، مردان در محیط آنجا رفت و آمد و می‌کنند و حتی خطر سوء استفاده از کودکان نیز در این مراکز وجود دارد.