دنبال جایگزین مناسب برای فست فودها می گردید؟

زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این دفتر، شناسایی غذاها و خوراکهای محلی مناطق مختلف کشور است، اظهار داشت: متأسفانه برخی از غذاها و خوراکهای محلی، در حال فراموشی است و وزارت بهداشت برای شناسایی و ترویج این غذاها، برنامه‌های جدی دارد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته و با همکاری کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز بهداشت استانها و شهرستانهای کشور، انواع غذاها و خوراکهای محلی شناسایی و از نظر ارزش تغذیه‌ای، میزان کالری، قند، چربی و نمک آنالیز شد و کتابی تحت عنوان خوراکهای بومی ایران چاپ شد که در آن توصیه‌های کارشناسان تغذیه نیز ذکر شده است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های غذای سالم و غذاهای محلی را در فرهنگسازی تغذیه سالم مؤثر دانست و گفت: یکی از اقداماتی که در کارگروه بین‌بخشی تغذیه و امنیت غذایی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دنبال می‌شود این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور بی‌رویه مجوز برای فست‌فودها، بازنگری کرده و صدور مجوز برای فروش غذاهای محلی و ایرانی را تشویق کند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: مردم غذاهای ایرانی را بیشتر دوست دارند و این غذاها ارزش غذایی بیشتری دارند و سالم‌تر هستند و حاوی مقادیر کمتری از فاکتورهای خطر بیماری‌های غیرواگیر است.

دکتر عبداللهی یکی از دلایل مصرف بالای فست‌فود را صدور بی‌رویه مجوز برای فعالیت آنها عنوان کرد و افزود: تعداد واحدهای عرضه فست‌فود حتی در روستاها به‌شدت در حال افزایش است و اگر هدف از این کار، افزایش اشتغال است، باید در جهت بهبود تغذیه جامعه و حفظ سلامت مردم و از طریق عرضه غذاهای ایرانی باشد.

وی یادآور شد: فست‌فودهای ایرانی زیادی مانند انواع کوکوها، کتلت‌ها و املت داریم که در مدت زمان کمی آماده می‌شود و می‌توانند جایگزین فست‌فودهای فعلی مانند سوسیس و کالباس شوند. جالب است زمانی در یکی از رسانه‌ها دیدم که کوکو سیب‌زمینی ایرانی که کسی وقعی به آن نمی‌نهد، در یکی از کشورهای دنیا، غذای محبوبی بود.